Database.

datamaandag 10 november 2008 08:30

Week 46.

Vrijdag 14 november 2008.

Fantastisch om deze editie van Night of the Proms live mee te maken. Wat me opviel is dat er erg veel nummers zijn die te maken hebben met het geloof. Nu is dat ook niet zo vreemd als het Harlem Gospel Choire optreedt, maar ook Sinéad O'Connor verwijst er in veel nummers direct of indirect naar. De mix tussen pop en klassiek was erg goed geslaagd. Vooral ook omdat de klassieke stukken op humoristische manier werden geïntroduceerd door een geweldig Zuid Koreaans Russisch duo. Ik weet in elk geval wat ik op oudejaarsavond ga kijken.

Donderdag 13 november 2008.

Eerst maar eens een terugblik op de commissievergaderingen. Zoals gezegd viel er bij BMR niet zoveel te beleven. Volgens veel mensen is dit de belangrijkste commissie omdat het om harde zaken gaat. Ik heb het nooit zo goed begrepen want in LWZ gaat het om mensen en daar gaat het om! De bespreking van het WMO rapport en de evaluatie levert voor de ChristenUnie wel een aantal vragen op. Zo willen we dat er iets wordt gedaan aan de wachttijden en de zekerheid van hulp bij noodzakelijke vervanging. De WMO raad is bij 40% van de respondenten bekend en dat is een lage score als je bedenkt wat er allemaal al is gedaan op het gebied van communicatie. Met de beantwoording dat alles relatief is kan ik niet zo heel erg veel. Ik heb daar ook op gewezen door te stellen dat je op school blij kunt zijn met een slagingspercentage van 90, maar dat er achter die overige tien procent wel heel veel verhalen en gezichten zitten. Bij de WMO gaat het dan ook nog eens om noodzakelijke hulp. Relativeren op dat punt vind ik dus nooit terecht. de bespreking van het minimabeleid kon korter. De ChristenUnie is tevreden omdat veel punten die we eerder hebben benoemd en die al waren meegenomen in de quick wins een vertaling hebben gekregen. wel hebben we gevraagd ruimhartig te zijn met gevallen die buiten de regeling vallen. Concreet hebben we de 17 jarigen genoemd die nog niet in aanmerking komen voor studiefinanciering en al wel een HBO of WO instelling bezoeken. Nu zit er wel een hardheidsclausule in het stuk maar toch... Ik heb gevraagd ook duidelijkheid te geven over de 115% norm nu wordt op andere zaken wel eens de 120% norm gehanteerd. dat werkt mogelijk verwarrend en dat lijkt ons niet de bedoeling.

Woensdag 12 november 2008.

Het valt me op dat veel colleges voor mij direct al een politieke vertaling krijgen. Ook vandaag is dat weer het geval. We bespreken namelijk een aantal onderdelen van landschapsgeografie. Die hebben alles te maken met ruimtelijke ordening en denken over een gebied. Daar krijgen we vandaag de wetenschappelijke kaders van voorgeschoteld. Ingewikkeld is het niet echt, maar het werkt wel weer verhelderend. In de tweede sessie hebben we het kort over klimaat en klimaatsverandering. Gezien de duurzaamheiddiscussie die we bij de begrotingsraad hebben gehad liggen ook hier weer voldoende linkjes naar de lokale politiek.

Dinsdag 11 november 2008.

De elfde van de elfde dus drukte aan de voordeur en in het Zuiden het begin van carnaval. Omdat het fractieoverleg vanwege de agenda eigenlijk niet nodig is heb ik een niet geplande vrije avond. De stukken voor de commissies zijn niet zo heel erg spannend en voor de commissie BMR is de agenda al helemaal flinterdun. Geen inhoudelijke bespreekstukken en alleen de vaste items. In de vergadering LWZ bespreken we het tevredenheidonderzoek en de evaluatie van de WMO en vervolgens het minimabeleid. Gisteren heeft de werkgroep jeugdbeleid voor de laatste keer bij elkaar gezeten. Komende donderdag dragen we het over aan het college. Zij moeten er nu een goed en gedragen stuk van maken. Met de ambtelijke ondersteuning zit het op dat punt wel goed. Ik heb er alle vertrouwen in.

Maandag 10 november 2008.

Een nieuwe week die hoop ik wat minder hectisch zal verlopen als de afgelopen week. Want naast het werk en de politiek ook nog eens een studie volgen is best heavy. Nu ligt het voor een belangrijk deel aan mezelf omdat er ook wel eens iets op de lange termijn wordt geschoven. De nieuwe week heeft in elk geval een mooi programma. In mijn commissie bespreken we zowel het minima- als het jeugdbeleid. Met beide onderwerpen heb ik wel iets. Niet zonder reden leggen we er ook als fractie steeds de nadruk op. Dat heeft alles te maken met onze christelijke visie. Het goede zoeken voor de samenleving, niet problemen doorschuiven, maar oplossen. Ook als dat vraagt om een lange adem. De ChristenUnie is er niet de partij naar om goedkoop te scoren, op elk incidentje te duiken of mee te doen aan de waan van de dag. Die smaak is in Slochteren helaas al voldoende verkrijgbaar. Het dossier jeugdbeleid gaat deze week zoals het hoort van de raad naar het college. Ik hoop op een goede vertaling, aan ons zal het niet liggen. Deze week sluit ik af in Arnhem; Night of the Proms!

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht