Jongeren.

Week 2 per dag.

Niels Joostens

Vrijdag 11 januari 2008.

Onze jongste wethouder heeft vandaag officieel afscheid genomen. Voor Sigrid is de nieuwe baan natuurlijk heel erg mooi. Ze heeft veel goed werk verzet en het nodige beleid verder geholpen. Maar als gemeente moeten we het nu even stellen zonder wethouder die ook de jeugd in haar takenpakket heeft. Natuurlijk wordt het zoveel mogelijk overgenomen door de rest van het College. Het nieuwe jeugdbeleid kan na de bijeenkomst van gisteren ook weer verder op de rails worden gezet. Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat de ChristenUnie aandacht heeft gevraagd voor het eerder afgesproken blowverbod in de publieke ruimte. Een Kamermeerderheid heeft daar in 2005 al mee ingestemd. In Amsterdam en Barneveld hebben ze al ervaring met de mogelijkheden van dit verbod. Vandaag krijg ik ook een mail van Vroeg op Stap, een initiatief van twee Friese moeders die zich zorgen maken over het excessieve drinkgedrag van een deel van de jongeren. Eerder hebben we als gemeente al informatie ontvangen van deze groep. We hebben er tot nu toe nog niets mee gedaan. Wanneer het jeugdbeleid verder wordt uitgewerkt zal de ChristenUnie ongetwijfeld aandacht vragen voor deze punten.

Donderdag 10 januari 2008.

Na een dag vergaderen kruip ik maar weer eens achter de computer om een berichtje te tikken voor vandaag. Meestal lees ik ook nog even het nieuws op een aantal krantensites, waarbij vooral het commentaar van lezers mijn belangstelling heeft. Het is vooral een constant hakketakken op elkaar. Het nieuws dat André Rouvoet door een Duits blad is uitgeroepen tot politicus van het jaar 2007 is ook erg mooi. "Toevallig" hebben we het vandaag in de TVB gehad over de onderwerpen die zijn portefeuille direct raken. In deze TVB hebben we eerst de werkbezoeken die we hebben afgelegd besproken. Veel nuttige informatie komt zo boven tafel terwijl het ook erg wordt gewaardeerd dat raadsleden hun interesse laten blijken. De verhalen leverden uiteindelijk per bezocht onderdeel een aantal speerpunten voor beleid op. Die speerpunten werden vervolgens voorzien van stickers, waarbij de rode het meeste prioriteit hadden, de gele goede tweede waren en de groene als minst belangrijk werden gezien. Daaruit kwam naar voren dat we vooal voorzieningen belangrijk vinden. maar ook de onderwerpen gezonde leefstijl (roken, alcohol, drugs en overgewicht) scoorden goed. Ook een goede samenwerking tussen de verschillende partijen verdiend aandacht. Je zou kunnen spreken van ontschotting. De doelgroep die vooral de aandacht verdiend is de groep 12-18 jaar. Zij zijn het kwetsbaarst en onttrekken zich vaak aan het zicht van de zorgverleners. Ik vond het een erg geslaagde avond. Over het vervolg informeer ik u later wel eens. We denken na over een conferentie.

Woensdag 9 januari 2008.

Jeugdleider zijn in de kerk heeft ontzettend veel leuke kanten. Het is geweldig om met hen te praten over het geloof. Heerlijk openhartig en omdat we hebben afgesproken altijd met een eigen verwoorde mening te komen ook altijd heel erg eigentijds en actueel. En daar draait het ten slotte om, geloof is niet iets voor honderd jaar geleden. Geloof is actueel, persoonlijk en zingevend. Een onderwerp om veel over te praten met elkaar. Met hen zie ik de Toekomst helemaal zitten. Nadeel is dat je wel eens een vergaderingetje extra moet doen met de oudercommissie. Maar meestal valt het altijd weer heel erg mee en hebben we weer erg veel aan elkaars ideeën gehad.

Dinsdag 8 januari 2008.

Vandaag lees ik in de krant dat de EO vanavond begint met het programma 40 Dagen Zonder Seks. Het is nog vroeg, vandaar dat ik eerst nog maar eens even in mijn ogen wrijf en het berichtje nog maar weer eens goed lees. Ik ben erg benieuwd wat ze er van gaan maken. Bij de achterban levert dit ongetwijfeld vragen op. Ik ben blij dat de EO haar nek uit durft te steken op dit onderwerp. Ongetwijfeld trekken anderen het direct weer in het banale, dat kun je de klok bijna op gelijk zetten. Ik kan het programma niet zien, maar gelukkig is er uitzendinggemist.nl In een tijd van breezersletjes, groepsverkrachting en algemene vervaging van normen en omgangsvormen kom je er denk ik niet met alleen maar een beschuldigend vingertje of een hoofdschuddend "Vroeger was alles beter"

Maandag 7 januari 2008.

De kerstvakantie is voorbij gevlogen, en ik moet er weer aan wennen om de wekker een paar uurtjes vroeger te zetten. De kop is er ook voor het nieuwe jaar weer helemaal af en we hebben zelfs de eerste week al weer achter de rug. In januari hebben we geen commissie- en raadsvergaderingen. Toch zullen er wel de nodige bijeenkomsten zijn met de raad. Donderdag hebben we de eerste TVB voor het nieuwe jaar. Vrijdag nemen we officieel afscheid van Sigrid Sengers. Verder lijkt het deze maand nog redelijk rustig, al kan dat natuurlijk ook zo weer veranderen. Meestal lopen de gaatjes in de agenda weer heel snel vol.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht