Domino

dominomaandag 19 november 2007 08:30

Week 47 per dag.

Niels Joostens

Vrijdag 23 november 2007.

Vandaag wordt er vooral door de brugklasleerlingen weer hard gewerkt aan de Visie Slochteren. Er zijn veel ideeën over het thema wonen. Daar hebben ze weer de nodige schetsen voor gemaakt. De komende weken komen er ook de andere thema's bij. Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. 's Avonds is er eerst nog de banketstavenactie van de jongere jeugd in de leeftijd 12-16, gevolgt door de soos, ik kan er niet bij zijn want er wacht nog het brugklasfeest. Maar daarna is het ook echt weekend.

Donderdag 22 november 2007.

Vandaag hebben we in de gemeenteraadsvergadering ingestemd met het verzelfstandigen van het bestuur van het openbaar onderwijs. Daar wordt al jaren over gepraat en nu is het dan eindelijk zover. De verzelfstandiging betekent dat het openbaar onderwijs net zoals dat bij het bijzonder onderwijs al lang het geval is een eigen bestuur heeft en de rijksgelden zelf ontvangt. Om het bestuur op afstand te zetten wordt er een bruidschat meegegeven. Daarmee worden het bestuur, administratie en beheer overgedragen aan het nieuwe bestuur. Geld dat nodig is om succesvol te kunnen starten. De rapporten van de rekenkamercommissie zijn opnieuw besproken, uiteindelijk besluiten we om de huidige vorm aan te houden en niet te kiezen voor een rekenkamer. De BURAPII is wat ons betreft al voldoende aan de orde geweest in de commissievergadering. We hebben toen al de belangrijkste politieke punten genoemd. Dat mag wat mij betreft ook best. We knippen de financiële stukken wel heel erg op. Eerst algemene vragen in de commissie, alles wat technisch is in een schriftelijke ronde of in een korte bijeenkomst en dan mag je er in de raad nog eens uitgebreid op terugkomen. Ik zou het prima vinden als er dan ook iets nieuws over tafel komt en we geen opgewarmd magnetronprakje voorgeschoteld zouden krijgen.

Woensdag 21 november 2007.

Ik was best wel een beetje zenuwachtig. Een van de leerlingen die ik heb bezocht op de basisschool geeft het eerlijk toe en ik denk dat hij vast niet de enige is. Maar alle inspanningen hebben wel een mooi resultaat. Gewapend met schetsen, tekeningen en zelfs een aantal kleine maquettes. Alle basisscholen hadden leuke ideeën en een goed verhaal. Veel scholen hadden gekozen voor het onderdeel buiten spelen en hadden daaraan ook sportieve onderdelen gekoppeld. Dat je er met een bedrag van 750 euro niet bent was veel kinderen ook al duidelijk geworden. Daar doe je nog niet zo heel erg veel mee. Maar ook daaraan was gedacht. Organiseer een rommelmarkt, houdt een voorstelling en verkoop de DVD, zoek een sponsor of vraag geld aan Jantje Beton. Uiteindelijk bleven de ideeën van Eben Haëzer en De Meent over voor de stemming. Die werd uiteindelijk gewonnen door De Meent. Daarbij speelde vooral de afstand van de te realiseren trimbaan mee. De foto geeft een indruk van de uitwerking die er aan het thema is gegeven.

Dinsdag 20 november 2007.

Eindelijk maar toch, we zijn weer eens verder gekomen met het jeugdbeleid. De planning was dat we het daar een aantal weken terug al over zouden hebben. Maar er moet van een aantal raadsleden nog informatie komen van de werkbezoeken. Sommige werkbezoeken moeten nog worden afgelegd. De hoofdlijnen worden op papier gezet en vervolgens met de andere raadsleden besproken. Uiteindelijk moeten er tien speerpunten voor beleid over blijven. Ten minste de voor de komende tijd belangrijke punten, de rest volgt later. Je kunt namelijk beter goed inzetten op een paar punten en dan uitbreiden dan alles heel kort en vluchtig aan te stippen. 's Avonds is er ook een gezamelijk overleg met de raadsleden in de stad. Ik had er graag naar toe willen gaan, maar dat kon dit keer niet vanwege een ouderavond. Jammer, maar onze lijntjes richting de stad zijn gelukkig redelijk kort.

Maandag 19 november 2007.

Het belooft opnieuw een drukke week te worden en dat zal zeker tot de kerst ook wel zo blijven. De wet van de klok is onverbiddelijk en er moet voor we de vuurwerkpijlen de lucht in kunnen schieten nog heel erg veel gebeuren. De meeste tijd gaat vandaag voor mij zitten in de bestudering van de stukken voor Meerstad. Er staan een aantal flinke dossiermappen klaar en ik ben er na een paar uur dan ook nog lang niet door. De hoofdlijnen zijn over het algemeen wel duidelijk. Het leestempo zit er vandaag nog niet zo in. Dat komt vooral omdat elke zienswijze weer een persoonlijk verhaal op zich is. Daar horen ook steeds wisselende schrijfstijlen bij. Aan het eind van de avond heb ik uiteindelijk de helft van een dossiermap uit. Morgen maar weer verder.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht