In alle staten!

Week 10 per dag.

Niels Joostens

Vrijdag 9 maart 2007.

Vandaag werd de definitieve uitslag van de verkiezingen bekend. Ook provinciaal blijken we over een feme fatale te beschikken. Stieneke van der Graaf komt namelijk met voorkeurstemmen in de Staten. Dat betekent dat we vooreerst afscheid moeten nemen van Roel Stevens. Maar dat kan als ik de kranten mag geloven van korte duur zijn. PvdA en CDA steken namelijk niet onder stoelen en banken dat ze een samenwerking met onze statenfractie wel zien zitten. Verrassend is verder dat uiteindelijk GroenLinks toch nog een zetel extra verliest. Dit omdat er alsnog een zetel van de partij voor de Dieren gaat. Tegen hen zou ik willen zeggen welkom in de Staten. Vervelend voor de nummer 4 van GroenLinks die toch nog naast een plekje in de statenzaal grijpt. De lijstverbinding met de SP kost hen nu mogelijk een zetel. Verder is de commissievergadering ook al op de website van de gemeente terug te luisteren.

Donderdag 8 maart 2007.

Vanavond de commissievergadering LWZ. Omdat de andere commissie niet doorgaat behandelen we eerst de vragen die gesteld zijn over de gevolgen van de uitspraak van de commissie van bezwaar. De antwoorden van wethouder Boersma zijn wat mij betreft erg goed en erg steekhoudend. Met name zijn dringende beroep om vooraf eerst goed hoor en wederhoor toe te passen lijkt me - zeker in deze kwestie- goed. Over de andere onderwerpen in de commissie kan ik kort zijn. We hebben het gehad over te vormen adviesraad. Daar is in een bijeenkomst met betrokkenen ook al eens over gepraat. De uitkomsten daarvan zijn opgenomen in dit stuk. We kunnen ons er wat dat betreft ook prima in vinden. Het stoort me wel dat er door sommige commissieleden slecht wordt gelezen. De vragen die worden gesteld worden letterlijk in de tekst al beantwoord. Uiteindelijk heb ik zelf nog maar een paar kleine puntjes over de onkostenvergoeding voor de leden in deze adviesraad, dat lijkt me gezien het werk geheel terecht. De calculatie van ambtelijke kosten en tijd is al wel gemaakt. Ik heb gevraagd naar die uitkomsten. Het werd in het stuk namelijk wel aangehaald, maar het zat er niet bij. Het geeft namelijk wel een idee van de kosten aan beleid in de WMO. Die mag van ons niet teveel uit de pas gaan lopen. Het geld moet ten slotte vooral gaan naar de mensen die de zorg nodig hebben. Over het uitloopgebied Slochteren kan ik kort zijn. Ik had willen vragen om de smalle bosstroken uit het plan te halen. Maar dat is in het deels aangepaste plan al meegenomen. Verder heb ik aangegeven de nodige moeite te hebben met de manier waarop er met dit agendapunt is omgegaan door de fractie van Gemeentebelangen. Een punt inbrengen op de agenda mag natuurlijk altijd. Maar als er door de inbrengende fractie al niet eens een schifting is aangebracht tussen serieuze vragen en "humorvragen" ga ik me toch wel afvragen of dit de manier is die wordt bedoelt met het aantrekkelijk maken van de politiek. Binnenkort kunt u het zelf beluisteren op de website van de gemeente.

Woensdag 7 maart 2007.

Een lange dag die gezien de uitslag meer dan de moeite waard is. Ook deze keer weer op het stembureau in Tjuchem. Wat me ook nu weer opvalt is de ontspannen sfeer die er heerst. Alle tijd voor een praatje en wel in voor een geintje. Dat kan ook want zelfs als alle 398 stemmers zouden komen is het er nog rustig. Met een uiteindelijke opkomst van 203 overschrijden we dus net de 50% grens. Ook in de provincie Groningen is de ChristenUnie weer goed vertegenwoordigd, het aantal zetels blijft gelijk, maar de stemverhouding is dan ook compleet over de kop gegaan. Beniewd hoe dit verder gaat in de vorming van een nieuwe college van GS. De zittende coalitie is haar meerderheid kwijt. Allereerst maar eens kijken wat de SP kan betekenen. En mochten ze weglopen; dan is de nationale coalitie ook provinciaal een hele goede keus. Ik ben direct voor.

Dinsdag 6 maart 2007

Vanmiddag tijdens de pauze hebben we het -hoe kan het ook anders- over de verkiezingen voor de provinciale staten. Vooral over de reclames dier er nu worden gemaakt. Zo schijnt de SP een mailtje van voorman Jan, die is gepersonaliseerd. Ziet er leuk uit, maar of ik op een liefdesverklaring van deze man zit te wachten? Niet echt! Vanmorgen heeft één van mijn collega's de schrik van haar leven gekregen. Na het horen van een fluitje op de achtergrond, dacht ze even dat haar echtgenoot al weer terug was. Totdat ze ineens hoorde 'voel je goed, stem VVD'. Bleek het geluid tot haar grote blijdschap uit de radio te komen. Een bijna echtelijke crisis werd hierdoor net op tijd afgewend. Er zijn meer mensen die zich verbazen over de reclame voor hun partij. We hebben de verkiezingen nog niet eens gehad of de bij bepaalde partijen roeren prominten zich al weer. De campagne was niet goed, we zijn niet zichtbaar en doen het hoe dan ook verkeerd. Ten minste dat is de ook nu weer eens de niet heel erg subtiele inbreng van PvdA-er Jan Menninga. Gisteren kwam ik zijn naam nog tegen in een profielwerkstuk van één van de bovenbouw leerlingen. Verbazingwekkend dat deze man nog nooit aan de dijk is gezet en dat zelfs niet na het op eigen houtje verstrekken van een halve ton aan oude vertrouwde guldens. Inmiddels is het in de Delfzijl op het politieke vlak een stuk rustiger geworden. Hoe zou dat nou komen? Na jaren van modderen en vooral moddergooien doet eindelijk de ChristenUnie mee! Dat zie je direct aan het beleid. Het gaat stukken beter.

Vanmiddag heb ik me gericht op het voorbereiden van de commissievergadering. Twee bespreekpunten bevolken de agenda, en dat is heel erg weinig. Morgen heb ik in het stembureau van Tjuchem alle tijd om onze inbreng verder voor te bereiden.

Maandag 5 maart 2007

De foldertjesstroom van de verschillende partijen komt erg laat op gang. Ook vanavond ligt er weer van alles in de brievenbus. Een blik op de verkiezingsborden leert me dat we op zijn minst een heel erg fanatieke PvdD plakker in de buurt hebben. De grote dierenvriend heeft het op bepaalde partijen blijkbaar niet zo begrepen en heeft er dan ook de nodige afgescheurd. Gelukkig wel zo selectief dat de ChristenUnie nog steeds mooi hangt. Vanavond nog in recordtempo een Mr vergadering afgewerkt, helaas daardoor geen tijd om naar de verkiezingsavond in het Gomarus College in Groningen te gaan. Langzaam naderen we de woensdag. Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden. Als ik de meest gegeven antwoorden bij de stemwijzer intik kom ik trouwens niet geheel tot mijn verassing wel weer bij de ChristenUnie uit. Zo blijkt maar weer; een stem op de ChristenUnie is het beste wat je voor Groningen kunt doen!

Zondag 4 maart 2007

Ook vandaag stromen er weer de nodige peilingen binnen. Opvallend is dat gen enkele peiling ook maar in de verste verte op elkaar lijkt. Partijen jojoën in zetels heen en weer. De poging om dit te herleiden tot de uitslag van de verkiezingen van de Provinciale Staten is erg moeilijk. Daarvoor zijn de regionale verschillen te groot en ook de opkomstpercentages van kiezers van belang. Kortom ook nu kan het weer alle kanten op.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht