Zoet, zuur of zoutzuur?!

sweetsmaandag 25 september 2006 12:00

Week 39 per dag. Met op de donderdag de raadsvergadering. Vooraf hebben we nog de fractievergadering op dinsdagavond.

Zaterdag 30 september

Na gisteren ben ik ontzettend blij dat ik vandaag geen intensief programma heb gepland. Ik heb al een aantal opzetjes en mindmaps gemaakt voor de komende ledenvergadering. Mooi om daar uit te proberen. In de middag een compilatie van de verschillende partijcongressen. Het CDA komt nog even op de proppen met majoor Boshart. Alles lijkt geoorloofd bij de ‘christen’ democraten. Wat doet het CDA nu wezenlijk voor de ouderenzorg, doet zij überhaupt voor de zorg. Boeken gratis voor leerlingen is ineens het grote nieuws voor het CDA. Jammer dat ze dit voorstel van de ChristenUnie niet eerder hebben omarmt toen er een motie lag met de bedoeling dit voor elkaar te krijgen. Na vanmiddag is mijn beeld van het CDA er niet beter op geworden. Je zou bijna denken dat Balkenende door Geppetto in elkaar is gezet. Hoe houterig kun je zijn!! Eén voordeel heeft hij wel, de neus groeit niet meer bij elke leugen. Maar goed ook, anders kregen we problemen met het vliegverkeer.

Vrijdag 29 september

Bij het opstaan weet ik één ding zeker, het gaat vandaag een lange dag worden. Vandaag volg ik de cursus overtuigend spreken in Dalfsen. In conferentiecentrum De Bron worden we de hele dag bijgespijkerd aan onze manier van presenteren, de ademhaling, en de boodschap. Na het voorstelrondje krijgen we eerst een uitleg over het programma van vandaag. We moeten keihard aan het werk. Eerst moeten we de ChristenUnie in één zin omschrijven. Het kernwoord daaruit moeten we gebruiken in onze speech die we vanavond moeten houden. Rondom dat woord moeten we vervolgens alles wat er in ons opkomt noteren. Dit is de kapstok waaraan we ons verhaal in gaan kleden. We leren vervolgens gebruik maken van mindmapping. Een methode die er voor zorg dat we onze boodschap niet helemaal uitgetikt op papier komt te staan. We horen hoe dit het verschil kan maken. Een verhaal op papier is altijd opgesteld in schrijftaal en dat is per definitie geen spreektaal. Je publiek haakt dan al snel af, er zit geen spanning in je boodschap en je lichaam blijft passief. Ook kijk je niet naar je publiek. Na een tijdje brainstormen maken we individueel een mindmap voor ons verhaal. Dat gaat verbazingwekkend gemakkelijk. Daarna mogen we een uurtje wandelen langs de Vecht of in het bos. We kunnen daar voor onszelf hardop oefenen. Ik zoek een rustig plekje op en krijg na verloop van tijd bezoek van een kudde koeien. Deze dieren zorgen in het natuurgebied voor begrazing. Zie hier de gemeenteraad van Slochteren is compleet . Na terugkomst leren we goed ademen en ons lichaam als ondersteuning te gebruiken. Na het eten mogen we één voor één ons verhaal doen. De verschillen tussen vanmorgen en nu zijn levensgroot. We hebben allemaal ontzettend veel bijgeleerd. Nu de praktische vertaling in de gemeenteraden nog. Ik ga er zeker gebruik van maken.

Donderdag 28 september

Ik ga me bijna een vergadertijger noemen na vandaag. Eerst een tweetal in Delfzijl, vervolgens in Siddeburen en s' avonds de gemeenteraad. Vreemd genoeg duurt de vergadering met de meeste punten het kortst. De raadsagenda was binnen een half uur afgewerkt. Wel werden we even bijgepraat over het werkvoorzieningschap Trio. Zo zijn we ook daarmee weer prima op de hoogte. We zijn dus weer thuis voor de pauze in de wedstrijd van FC Groningen. weinig spanning in de raadszaal dus.

Woensdag 27 september

Het lijkt er op dat het nodig is om je punt te maken met veel ophef, mimiek en stemverheffing. Die indruk krijg je ten minste als ik de leiders van de "grote 3" met elkaar ziet bekvechten. Het is een groot verkiezingscircus, en ik heb het dan ook snel bekeken. Even geen politieke beschouwingen. Vanmiddag als de kleinere fracties aan de beurt zijn, schakel ik wel weer in. In de tussentijd mooi tijd voor de kapper en een bezoekje aan de fractiekamer. De map met ingekomen post ligt goed vol. Wat ik nog niet heb gezien lees ik nu even door. De stukken voor de raad heb ik al wel gelezen. Ze zijn duidelijk, wat gezegd moest worden is in de beide commissies al voor het voetlicht gebracht. Overgebleven vragen zijn schriftelijk beantwoord. Morgen dus weer eens een spoedige besluitvorming. Voor een procedurele vraag wend ik me nog even tot de raadsgriffier. Hopelijk is de raad in oktober wat spannender!

Dinsdag 26 september

Je loopt wat af als raadslid. Zo zit je bij de brandweer en zo mag je vandaag een kijkje nemen in de nieuwe sporthal van Siddeburen. Het schiet al aardig op en het is dan ook de verwachting dat de hal in de gestelde termijn open gaat. Het geheel ziet er op dit moment al heel mooi uit. We maken ook kennis met de nieuwe uitbater van de sporthal. Hij heeft de nodige ideeën voor het horecagedeelte, en is in elk geval enthousiast. En wie weet heeft de hal nog wel meer voordelen. De feesttent staat er mooi naast. Kan Normaal zijn gang gaan zonder dat ik er wat van hoor. u raadt het al niet echt mijn cup of tea, maar elk zijn meug. De fractievergadering is zoals gebruikelijk goed inhoudelijk. Er is weinig dat nog moet worden besproken. Misschien dat er nog een voorstel komt.

Maandag 25 september

Vanavond is de gemeenteraad te gast bij de brandweer. Geen idee wat ik kan verwachten, meestal is het zo dat het vooral veel vragen en antwoorden wordt. Het geheel ziet er heel anders uit. er is een ontzettend leuk programma waarin mijn groep achtereenvolgens een auto openknipt. (zeg nooit meer zagen!), met perslucht een slachtoffer moet zoeken in een loods, en vervolgens met verschillende middelen een nagebootste vloeistofbrand. Ondertussen werd ons vakkundig uitleg gegeven en was er alle tijd voor het stellen van allerhande vragen. Vooral het lopen met een perslucht was best leuk om even te doen. Zo hebben we weer een veel beter beeld gekregen van het werk dat er door de brandweer wordt verricht. belangrijk werk dat terecht onze aandacht verdient. Na een demonstatie van de nieuwe brandweerwagen van de blusgroep Harkstede, was het tijd om nog eens rustig na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. wat mij betreft een prima avond.

Zondag 24 september

Gisteren heb ik voor een belangrijk deel de informatie doorgenomen die ik gisteren heb meegekregen uit Amersfoort. Veel nuttige en zinvolle informatie. Dit studiemateriaal zal er zeker voor zorgen dat de kwaliteit van de ChristenUnie nog meer wordt verstrekt. Steeds meer ga ik me afvragen waar het zoet van het kabinet blijft. Hier en daar een pepernoot. Opvallend was het bericht dat er in het verkiezingsprogramma van het CDA nog een verstopte bezuiniging zit. Die moet je dan wel in de financiële onderbouwing zoeken. De vaste aftrekpost die je nu nog mag overhevelen op de echtgenoot, wanneer je zelf al aan het maximum zit, moet gaan verdwijnen. Vreemd voor een partij die prat gaat op haar image als gezinspartij. Dat kan straks per gezin € 170 euro schelen. Dat bedrag wordt niet goed gemaakt met andere lastenverlichting. Kortom je gaat er per saldo vaak op achteruit. Vandaag in de kerk ook aandacht voor de gebeurtenissen in Den Haag van de afgelopen week. De bede om wijsheid is nu meer dan ooit nodig.

Niels Joostens njoostens@planet.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht