Weerspiegeld.

glasmaandag 19 juni 2006 06:35

Deze week al weer de langste dag in aantocht. Politiek staat er weinig te gebeuren. Maar goed je kunt nooit weten wat de nieuwe week gaat brengen.

Zaterdag 24 juni

Zonnig weer vandaag, dus er nog maar even van genieten. Het KNMI voorspelt voor morgen een flinke verslechtering. Voor de kunstmarkt die bij de Fraeylemaborg werd gehouden ideale weersomstandigheden. En zoals dat gaat kom je altijd met meer thuis dan je hebt verwacht. Naast wat kleinere dingen voor de achtertuin, ook maar een flesje Grunneger aardbeiwijn gekocht. Als u het niet erg vind gaan we die nu eerst even ontkurken om te genieten van een mooie avond. Kan ik direct even de nieuwe Journal of Economic and Social Geography lezen. Er zit een ogenschijnlijk aardig artikel over geopolitiek bij. Met cases over Moldavië en Cyprus. En waarom Den Haag zo in trek is bij allerlei internationale straf- en gerechtshoven. De voorjaarsnota moet nog maar even wachten.

Vrijdag 23 juni

De laatste lesdag van de cursus 2005-2006. Wat gaat de tijd toch ongelovelijk snel. Vandaag besteed ik nog aan de presentaties van de reisbureaus die door leerlingen in elkaar zijn gezet. Het resultaat is erg wisselend. Minimaal aan de opdracht voldaan of er erg veel tijd aan besteed. Er zit erg mooi materiaal bij. Ook de vergaderingen voor de sportklassen zitten er al bijna op. Zo ben ik eigenlijk al weer bezig met de volgende lichting. Laat maar komen...

Donderdag 22 juni

Een welbestede dag. De hele dag in de weer en nog boeiend ook. Na de lessen die om 12 uur eindigen krijgen we een cursus van het CPS. Onderwijsvernieuwing in de steigers. Het programma zit erg goed in elkaar en voldoet aan de eisen die we eerder hebben geformuleerd. We komen in verschillende rondes al snel tot elkaar en zelfs tot overeenstemming. 's Avonds brengen we met de gezamelijke raad een bezoek aan Groningen Seaports. Een enthousiast verhaal  door de directeur die duidelijk maakt wat de sterke punten zijn van onze Noordelijke havens. De vestiginsplaatsfactoren zijn gunstig. Er is hier nog ruimte de Randstad loopt snel vol en is door vervuiling en congestie steeds minder interessant. Ik hoor op van wat er allemaal al gebeurt. Ook in nationaal opzicht is Groningen Seaports  een haven van betekenis.  Wist u bijvoorbeeld dat 20% van de opgewekte energie hier wordt geproduceerd, en 15% van de chemie? Ik niet. Toch gek zo dichtbij en toch zo onbekend. Delfzijl is best iets om trots op te zijn. Daar mag de plaatselijke bevolking zelf ook wel weer eens op worden gewezen. We gooien ook nog even de trossen los en maken een rondgang door de haven. Sluiten af met een drankje en vertrekken vervolgens met een hoofd vol informatie richting Slochteren. Zoiets moeten we vaker doen!

Woensdag 21 juni

Vandaag bracht de Commissaris der Koningin dhr Alders een werkbezoek aan de gemeente. De gemeenteraadsleden waren uitgenodigd om aan te schuiven bij de lunch. Van te voren had ik eigenlijk helemaal geen beeld van de beste man. Aan deze eerste korte kennismaking heb ik in ieder geval een positief beeld overgehouden. Een vriendelijke en besliste man die in Den Haag niet bang is de dingen bij hun naam te noemen. Vanavond maar eens kijken hoe onze jongens het er vanaf brengen tegen Argentinië. Weten we direct of we straks Portugal of Mexico treffen in de 8e finale.

Dinsdag 20 juni

Af en toe zou je willen dat je om meerdere plaatsen tegelijk zou kunnen zijn. Eerst invallen in Siddeburen. Daarna naar Delfzijl om met alle aangereikte informatie eerst een begroting voor de onderwijskundige vernieuwing te maken. Al met al kom je dan toch weer op grote getallen. Daarna weer terug voor het vervolg van de lessen. Op het gemeentehuis haal ik de post en lees vervolgens de e-mails door. Enkele vragen om beantwoording. Op Netwerk vanavond de school van voormalig ChristenUnie leider Kars Veling. Een zogenaamde zwarte school, die nauwelijks afwijkt van wat wij witte school zijn gaan noemen. De laatste tijd merk ik dat die verschillen weer wat worden aangescherpt. Opmerkingen die ik links en rechts hoor maken me niet optimistischer. Het is eng dat in België aan zowel Vlaamse als Waalse zijde extreem rechtse en nationalistische partijen het goed doen. Maar zouden wij het zoveel beter doen? De recente geschiedenis lijkt me duidelijk genoeg. Het laagje fatsoen is soms flinterdun.

Maandag 19 juni

Vandaag de laatste lesweek gestart. Altijd weer een hectisch moment op school. Gelukkig ben ik door de boeken heengekomen. Vanavond vooral gebruikt om veel informatie te lezen over een aantal onderwerpen die te maken hebben met de WMO. De informatie zal na selectie op de website worden geplaatst onder het dossier.

Zondag 18 juni

De gastpredikant heeft even tijd nodig voor hij uiteindelijk tot een vlammende en inhoudelijk prima preek komt. We worden vanmorgen weer eens aangescherpt om ons als nieuwe mensen te gedragen. Nieuw omdat we Christus hebben leren kennen. De laatste tijd is daarvoor weer meer aandacht binnen de gereformeerde kerken. Dr Jos Douma schreef er een heel goed boek over 'Jezus uitstralen, worden als Hij' Die opdracht heeft veel uitwerkingen. Ook praktisch, en voor mij dus ook in het dagelijkse werk. En dus ook in de politiek. Dat is moeilijk maar we gaan het proberen.
De middagdienst sluit er naadloos op aan, en gaat vooral over inzet van onze gaven binnen de kerk en de maatschappij. Vanavond weer prima tuinweer!

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht