Raad unaniem achter voorstel bestemming resultaat 2008.

bokkeblad-gr-gewoensdag 03 juni 2009 13:00

De jaarrekening 2008 en de bestemming van het overschot van bijna 1 miljoen euro, leverde zo’n drie week geleden fikse discussies op in de commissie Financiën. Vorige week donderdag stond de jaarrekening op de agenda van de raadsvergadering voor de definitieve besluitvorming.

Het CDA kwam vooraf met een tegenvoorstel betreffende de bestemming van het overschot, maar dat werd door de fracties afgewezen.

In het voorstel van het CDA werd op twee bestemmingen 50.000 euro gekort en deze 100.000 euro zou beschikbaar moeten komen voor kunst en cultuur om bijvoorbeeld AMV weer in de steigers te zetten. IJsbrand van der Leeuw (PvdA) had in zijn eerste termijn weinig woorden nodig. Hij keek terug op de commissie Financiën: “Daar hebben we van Gemeentebelangen een lading ongefundeerde kritiek gehoord en het CDA komt nu met het voorstel om geld te reserveren voor de AMV, dat weg werd bezuinigd in de BeB-operatie. Maar uw voorstel mist iedere onderbouwing en wij zien er niets in.”

Namens de ChristenUnie noemde Niels Joostens het voorstel sympathiek, “maar hetzelfde CDA stemde eind vorig jaar tegen de begroting van 2009 met daarin een structurele verhoging van 10.000 euro voor cultuur!” Ook de derde coalitiepartij , de VVD zag niets in het wijzigingsvoorstel.

Het CDA zelf legde zich neer bij de constatering dat hun voorstel niet hoefde te rekenen op een meerderheid. Klaas Koers zei namens het CDA akkoord te gaan met het voorstel van het college met de aantekening dat zijn partij graag geld had gereserveerd voor cultuur.

Gemeentebelangen keek in hun reactie ook terug op de raadscommissie Financiën. Nico Stok: “In de commissie financiën zijn onze vragen soms op schofferende wijze beantwoord”, maar toch ging Gemeentebelangen akkoord met de jaarrekening 2008. En dat had alles te maken met wethouder Jan Jakob Boersma. Stok:”Het is een kundig wethouder die ons over de streep haalt om de jaarrekening goed te keuren”.

Onder de indruk van die woorden leek de wethouder van financiën niet, want hij refereerde aan de ingezonden brief van Stok in ’t Bokkeblad. “U schrijft daarin dat het geld in allerlei potjes verdwijnt en dat is natuurlijk volkomen nonsens, het is zelfs feitelijk onjuist. Want het college moet voor geld altijd langs de raad”.

In tweede termijn nam CDA-er Fré Bos het nog op voor zijn fractievoorzitter Klaas Koers. Volgens Bos moet  het in de raad afgelopen zijn om steeds weer op de proppen te komen met de BeB bezuinigingsoperatie: “We zijn klaar met BeB, het is niet terecht en het moet niet meer op tafel komen”.

Niels Joostens (ChristenUnie)had daar wel een antwoord op: “Het zou best minder over BeB kunnen gaan, maar dat vereist dan wel een andere opstelling van de oppositie richting de begroting”.

Wethouder

Archief > 2009 > juni