Wethouder financiën bijt van zich af.

tbokkebladwoensdag 13 mei 2009 16:15

Jan Jakob Boersma, wethouder financiën, ging er voor de beantwoording van de vragen en opmerkingen in eerste termijn eens goed voor zitten. Zonder uiterlijke kenmerken beet hij flink van zich af en zei niets te begrijpen van de houding van CDA en Gemeentebelangen.

“Het college heeft het beleid in 2008 bijna volledig uitgevoerd. Wat niet is uitgevoerd, is minimaal. Dat kun je natuurlijk uitvergroten zoals sommige partijen nu doen., begon hij zijn betoog. Eén van de positieve gevolgen van het rekeningresultaat is volgens de wethouder ‘geen belastingverhogingen waar andere gemeenten wel mee zitten.”

In de richting van de oppositie zei Boersma: “Het is teleurstellend dat het voor u schijnbaar moeilijk is om een compliment te geven. Gemeentebelangen, u noemt wel de kredietcrisis, maar een inhoudelijke bijdrage hoor ik u niet geven, u verzandt vervolgens in technische vragen. De bijdrage van het CDA vind ik zuurder dan zuur. Het doet geen recht aan de inzet van de ambtenaren. Meer bescheidenheid van jullie was op z’n plaats geweest”, waarbij de wethouder nog even verwees op het grote tekort van 2,4 miljoen euro in de vorige collegeperiode met CDA-er Fré Bos als wethouder financiën. Ook Van het CDA miste Jan Jakob Boersma iedere inhoudelijke bijdrage. Ook het achterhouden van andere voorstellen met betrekking tot het rekeningresultaat tot de raadsvergadering vond de wethouder niet slim.

In tweede termijn discussieerden de commissieleden onderling volop. IJsbrand van der Leeuw: “Ik heb weinig constructiefs gehoord van CDA en Gemeentebelangen. Nu waren we dat van Gemeentebelangen wel gewend, maar niet van het CDA. Ik vind het gewoon teleurstellend.” De ChristenUnie kon eveneens niet goed verkroppen dat het CDA eventuele voorstellen niet eerder prijs wil geven dan tijdens de raadsvergadering. “Het getuigd van duikgedrag. Als u die voorstellen hebt, moet u daar nu ook mee komen”. “Wij hebben onze visie gegeven maar blijkbaar mag je niet meer zeggen hoe je er over denkt”, interpreteerde Koers alle woorden die in de richting van het CDA waren geuit. “Dit is heel kwalijk”, merkte Jannie van der Meer-Dijkstra onmiddellijk op, “Wie de bal kaatst kan ‘m terug verwachten”. En zo ging de discussie nog enige tijd door, waarbij Gemeentebelangen onder andere te horen kreeg dat vooraf afgesproken was dat er geen technische vragen meer in de commissie gesteld zouden worden. Offens daarop: “Dus dat moet weer in beslotenheid.

Eind mei volgt in de raadsvergadering het besluit over het rekeningsresultaat van 2008.

Wethouder

Archief > 2009 > mei