Wethouder blijft positief over huishoudboekje.

bokkeblad-gr-gewoensdag 18 februari 2009 12:00

Kredietcrisis, economische crisis, recessie; je hoeft geen krant open te slaan of tv aan te zetten of één van deze woorden komt langs. De gevolgen van de kredietcrisis worden steeds zichtbaarder en de Nederlandse economie is, na twee kwartaaldalingen, in recessie geraakt.

Met de vraag "Wat zijn de gevolgen voor de gemeente Slochteren.''op zak ging de redactie van 't Bokkeblad naar de wethouder van financiën van de gemeente Slochteren Jan Jakob Boersma (ChristenUnie)

De economische crisis houdt de wethouder bezig,"maar dat heeft twee kanten, namelijk die van de algemene bedrijvigheid en de gemeentelijke en natuurlijk houdt de laatste mij vooral bezig" aldus dhr. Boersma. De wethouder die het eind vorig jaar al aan de stok kreeg met de oppositie bij de bespreking van de begroting 2009, is nog altijd positief over het huishoudboekje van de gemeente. "We zijn de laatste tijd voorzichtig met de ontvangen middelen en het lijkt erop dat we geen moeilijkheden krijgen, al weten we natuurlijk niet wat het kabinet gaat doen". Het woord ‘lijkt' in de voorgaande zin is geen uitspraak van zekerheid. Boersma: "Nou, ik ben bijna zeker dat de gemeente in 2009 geen financiële moeilijkheden zal krijgen. Ons beleid is er op gericht de uitgaven reëel te begroten en de inkomsten wat lager. Een conservatieve manier, zeg maar. Hierdoor kunnen we eventuele tegenvallers echter wel opvangen." Boersma is zo zeker van zijn zaak omdat de rijksbijdrage voor dit jaar zo goed als vast ligt. Daarbij zegt Boersma: "Ik verwacht geen draconische maatregelen van het kabinet. Eerder kunnen we denken aan investeringen van het kabinet voor het naar voren halen van beleid."
Een stijging van de werkloosheid, en dus hogere kosten wat betreft uitkeringen, zal de gemeente -op termijn- wel raken. "Toch moet je hierbij ook kijken naar de soort van industrie die wij hier in het noorden hebben. Dat zijn andere als bijvoorbeeld in het zuiden van ons land met massa ontslagen bij grote bedrijven. Maar we houden het scherp in de gaten al zal dit nauwelijks spelen in 2009."
Wethouder Jan Jakob Boersma heeft zich in de afgelopen drie jaar een behouden en voorzichtig ‘penningmeester' getoond van het gemeentelijke huishoudboekje. "Dat moet ook", reageert hij bescheiden. "Je draagt ook verantwoordelijkheid over het geld van iemand anders, daar ga je geen fratsen mee uithalen! De financiële huishouding moet op orde zijn, dat wil iedereen thuis ook."
De vraag of Meerstad op korte termijn nog negatieve financiële consequenties voor de gemeente kent, wordt beantwoord door burgemeester Cees Verstegen: "Er is geen koppeling tussen de BV Meerstad en de gemeentelijke begroting. Als er bijvoorbeeld minder huizen worden gebouwd dan moet Meerstad dat in zijn eigen financiële huishouding oplossen." Voor het jaar 2010 durven beide bestuurders op dit moment geen uitspraken te doen.

Wethouder

Archief > 2009 > februari