Kletspraatjes meer is het niet.

jan jakob boersmadonderdag 06 november 2008 14:30

De anders altijd rustige en beheerste wethouder van financiën, Jan Jakob Boersma schoot vorige week donderdagavond -voor zijn doen- behoorlijk uit zijn slof. Hij kon het doemdenken van de oppositiepartijen over de gemeentelijke begroting maar slecht plaatsen en noemde het "kletspraatjes, meer is het niet." De wethouder kon Gemeentebelangen en het CDA overigens niet overtuigen met zijn uitleg over de financiële stand van zaken; beide partijen stemden tegen de begroting 2009.

In de raadsvergadering van vorige week donderdagavond stond de begroting centraal op de agenda. Aardig was dat twee partijen een ‘wijsheid' aanhaalden om hun gelijk aan te tonen. Immers, in verband met de kredietcrisis vonden met name Gemeentebelangen, CDA en GroenLinks/D66, dat het college te grote financiële risico's neemt voor de komende jaren. De collegepartijen PvdA, VVD en ChristenUnie daarentegen steunden het beleid, voorzichtig ramen van inkomsten en het realistisch ramen van uitgaven, van harte. Zo verhaalde CDA-er Klaas Koers over een oude vrouw uit zijn woonplaats Siddeburen: "Zij zei vaak, ik zorg dat ik altijd wat centen achter de hand heb voor tijden, waarvan je hoopt dat ze nooit zullen aanbreken." Niels Joostens (ChristenUnie) benaderde het van de andere kant met een Engelse wijsheid. "On the left side nothing is right and on the right side there's nothing left.
Gemeentebelangen en CDA bleven sceptisch over de plannen van het college. Nico Stok (Gemeentebelangen) "Op drie punten steunen we de begroting niet. Ten eerste wat betreft de ontwikkeling van de reserves, ten tweede zijn wij niet overtuigd van alle plannen die u uit wilt gaan voeren en ten derde zijn wij van mening dat u de komende jaren bewust financiële risico's neemt. Daarom zullen wij tegen stemmen." " De kredietcrisis treft de gemeente zeker." sprak Klaas Koers (CDA) "We moeten stilstaan bij wat wijsheid is met het oog op Meerstad." Het CDA was tegen de begroting omdat in de meerjarenbegroting vorig jaar nog een plusje begroot was voor het jaar 2011 en dat is inmiddels een min geworden van 350.000 euro en de verder inteert op zijn reserves.
De wethouder van financiën begreep er niets van. "De economische crisis is er nog niet en de overheid is geen beurs genoteerde onderneming. Daarnaast vind ik het kwalijk dat u geen enkel alternatief inbrengt. Tegen zijn is dan alleen maar gemakkelijk en onverantwoord. Gelukkig bestaat de raad in meerderheid uit leden die wel verantwoordelijkheid willen nemen." Aldus Jan Jakob Boersma.
De uitspraak van de wethouder liet Stok voor rekening van de Boersma: "Wij krijgen andere signalen en daarbij, wij zijn bezorgd over de gemeente."Ook het CDA toonde onbegrip: "Wij denken dat de andere fracties ons niet begrijpen. We hopen dat we ongelijk krijgen."zei Klaas Koers.
Volgens de fractievoorzitter van de PvdA, IJsbrand van der Leeuw kon tegenstemmen zonder alternatief niet. De PvdA-er was de vergadering begonnen met een ‘rondje langs de politieke partijen' en de uitspraak dat de kredietcrisis niet het gemeentebestuur niet mag verleiden tot passiviteit. "Het is niet allemaal constructief wat oppositiepartij Gemeentebelangen inbrengt", begon Van der Leeuw zijn rondje. "Waar u zaken afwijst hoor ik geen alternatieven. Het CDA is helemaal merkwaardig: voordat u de reactie van het college kent trekt u uw conclusies en dat is nieuw voor u. Wel zijn we blij met de constructieve bijdrage van GroenLinks/D66." Over de coalitiepartijen zei Van der Leeuw: "Het is prettig samenwerken, we hebben een goede begroting en het coalitieakkoord is in volle breedte in uitvoering."De VVD sprak van een "solide financieel beleid op korte en lange termijn."Een kleine kritische noot van de liberalen: "De stip is duidelijk in beeld, we liggen op koers, we zeilen scherp, de wind is veranderlijk maar we hebben een deskundige bemanning."Niels Joostens (ChristenUnie) begreep ook niet zoveel van de oppositie: "Of je past op de winkel, zoals eerder is opgemerkt, of je geeft teveel geld uit. Het is ook nooit goed!"Ook Joostens vroeg de oppositiepartijen naar alternatieven. Gerard Renkema van GroenLins/D66 vond de reactie van het college op de eerste termijn ondermaats. "Uw reactie op de kredietcrisis is er één van er is niet zoveel aan de hand gaat u allemaal maar lekker slapen."Volgens Renkema zal het gevolg van de kredietcrisis zijn dat de gemeente veel langer een beroep zal moeten doen op de saldireserves. "Daarom moeten we kritisch zijn over structurele verplichtingen zoals AMV of het creafonds dat we opnieuw wilt invoeren."GroenLinks/D66 stemde aan het einde van de avond niet tegenomdat "je dan voor een deel je recht verspeeld om verder mee te praten over bijvoorbeeld duurzaamheid. Wij nemen onze verantwoordelijkheid", besloot Renkema.

Gemeenteraad
Wethouder