Slochteren investeert in Meerstad.

handenmeerstadzaterdag 29 september 2007 09:45

De gemeente Slochteren gaat de komende drie jaar ongeveer de helft van haar financiële reserves aanspreken om te investeren in (de voorbereiding van) het nieuwe woon- en recreatiegebied Meerstad.

Al met al gaat het om een bedrag van 1,5 tot 1,8 miljoen euro. Wethouder Jan Jacob Boersma (ChristenUnie) vertelt dat de gemeente dit geld over drie jaar in sneltreinvaart terugverdient aan de woningbouw, die dan op Slochter grondgebied plaatsvindt. Dit in de vorm van bouwleges en de onroerendezaakbelasting. "Tegen deze tijd wordt er gebouwd in een tempo van circa 650 woningen per jaar", zo illustreert Boersma. B en W van Slochteren hebben, aldus Boersma, toestemming van de provincie Groningen om deze forse uitgave uit de gemeentelijke spaarpot te doen. Naast deze fikse investering in Meerstad heeft het Slochter college nog een aantal concrete plannen op de rol staan voor volgend jaar, zo blijkt uit de gemeentelijke begroting. "Want wij kunnen ons natuurlijk niet alleen richten op Meerstad", zegt de wethouder. "We moeten te allen tijde het evenwicht zien te bewaren tussen de westkant van de gemeente, zeg maar Harkstede en Meerstad, de oostzijde met Slochteren en Siddeburen als grotere kernen." Zo wordt volgende week meer bekend gemaakt over het toekomstplan voor het Schildmeer en het aanpalende dorp Steendam. Er wordt onder meer werk gemaakt van woningbouwpannen in het dorp Slochteren (bij de haven en achter de sporthal) en er gaat aandacht uit naar armoedebeleid, een verbeterde website en uitbreiding van enkele bedrijvenparken: Rengers in Kolham en Kalverkampen in Siddeburen. Ondanks alle plannen en investeringen hoeven de gemeentelijke belastingen in Slochteren nauwelijks verhoogd te worden. De ozb stijgt met 1 procent, de overige belastingen en leges blijven op het gelijke niveau.

Wethouder

Archief > 2007 > september