De begrotingsbox van Boersma.

boxdonderdag 27 september 2007 22:15

Slochteren heeft er zoals het nu lijkt een nieuwe traditie bij. De derde dinsdag in september krijgt er namelijk een Slochter broertje/ zusje bij.

Het lijkt er sterk op dat er in Slochteren en nieuwe traditie is geboren. Want naast de derde dinsdag in september waarop Wouter Bos zijn begroting in het beroemde koffertje presenteert kennen we nu ook de vierde donderdag in september. Tijdens de raadsvergadering van donderdag 27 september is namelijk de programmabegroting voor 2008 gepresenteerd en aan de raadsleden uitgereikt. Geen embargo’s over de inhoud en op hoofdlijnen toegelicht door wethouder financiën Boersma. Slochteren heeft zoveel ambities, dat er meer nodig was dan een koffertje, zodat er een flinke doos nodig was. De begroting is in mijn beleving nog nooit zo vroeg aan de gemeenteraad overhandigd. De programmabegroting 2008 is dan ook ruim op tijd bij de toezichthouders in het Provinciehuis.

Alvast een korte greep uit de inhoud.

• De OZB stijgt met 1% en blijft daarmee flink onder het inflatiecijfer.
• De overige lasten stijgen niet.
• Het nieuwe beleid op bouwleges wordt tot uitvoer gebracht. Dit is en eerlijker systeem. Dat vinden we niet alleen in Slochteren, maar dat wordt ook ondersteund door de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)

Binnenkort wordt de begroting besproken in de commissie financiën. We houden u daarvan natuurlijk op de hoogte. Op de website is er  een pagina speciaal over deze programmabegroting opgenomen. Daarbij hebt u gelegenheid om te reageren op de verschillende programma's. Deze pagina is te vinden op / programmabegroting08

Gemeenteraad
Wethouder