Plussen en minnen. De jaarrekening in de raad.

Euroswoensdag 21 mei 2014 22:00

Hoe duur was de suiker? Dat is niet alleen een titel van tv-serie over de rietsuikerplantages en de slavernij in Suriname. Het bleek ook een rol te spelen in de campagne tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. Gemeentebelangen maakte de vergelijking dat het reserveren van vijf euro voor een pak suiker al snel zorgt voor een overschot in de huishoudportemonnee.

Heeft de portefeuillehouder financiën zich nu vergist in de suikerprijs, is hij van zijn geloof gevallen als het gaat om de manier waarop we begroten? We konden het ons al niet voorstellen en het blijkt ook niet zo te zijn.

En als het gaat om die gemeentelijke huishoudportemonnee dan is de ChristenUnie zoals altijd wanneer het gaat om de financiën duidelijk; zorg voor een goede balans tussen inkomsten en uitgaven en voorkom dat je achteraf steeds moet komen tot bijstellingen omdat er onder aan de streep steeds minder over blijft.

Eén van de belangrijkste verklaringen voor het hogere tekort de afronding van de perspectiefwissel. In totaal gaat het hier om een bedrag van ongeveer 320.000 euro. De perspectiefwissel is daarmee gelet op de omvang van de taakstelling voor een belangrijk deel gerealiseerd en dat zorgt voor een stevige basis.

De taakstelling voor huisvesting van vergunningshouders in nu op orde. Dat was de afgelopen jaren ook wel eens anders. Goed om te zien dat Slochteren haar taak hierin serieus neemt. Op deze plaats wil ik ook de burgemeester een compliment maken voor het steunen van de oproep aan de burgemeesters om te komen tot een goede regeling voor gewortelde minderjarige asielzoekers. Het is mooi om te zien dat inmiddels alle burgemeesters in de provincie zich hiervoor hebben uitgesproken.

De ChristenUnie heeft vaak aangedrongen op goed communiceren van de mogelijkheden die er zijn voor minima. Dat lijkt nu goed te werken. We hopen dat dit ook de komende jaren de inzet zal blijven.

Een deel van de overschrijding kan worden toegewezen aan extreem weer. Extremer weer wordt in de toekomst steeds vaker verwacht. Dat heeft mogelijk ook gevolgen voor de uitgaven van de gemeenten. Vooral kaden en wegen zullen na perioden van droogte sneller hersteld moeten worden. Met de komst van een aantal dorpsrandparken in de gemeente hebben we al wel meer mogelijkheden om extreme regenval beter op te vangen.

Als we kijken naar alle extra zaken die zijn gerealiseerd dan komen we tot de conclusie dat er in 2013 hard gewerkt is aan een gemeente waar onze inwoners op het eerste plan staan.

Centraal voor de ChristenUnie staat de vraag naar behoud van voorzieningen in de kernen. Daarom blijven we vinden dat er een visie moet komen op kleine scholen. Tot nu toe missen we dat.

De herindelingsvraag ligt er nog steeds en lijkt niet uitgekristalliseerd in ons deel van de provincie. Wat ons betreft is er ook geen haast geboden. Belangrijk is en blijft dat we uitvoering geven aan onze wettelijke taken en zorgen voor een lage lastendruk. De ervaring leert dat we daartoe prima in staat zijn.

Bij deze terugblik wil ik specifiek een programma extra benadrukken. We kijken met bewondering en respect naar de inzet van de jongerenwerker in Slochteren. En als die lof komt van de jongeren zelf dan is dat een geweldig mooi signaal dat we met elkaar op de goede weg zitten. Inzet met hart en ziel en benaderbaar.

Gemeenteraad

Archief > 2014 > mei