Deel oppositie versjachert inwoners gemeente Slochteren.

meerstadvrijdag 27 januari 2012 14:30

De commentaren waren in 2005 niet van de lucht: Een grenscorrectie met Groningen was en kon niet aan de orde zijn. We werden door de fractievoorzitter van Gemeentebelangen verschillende keren gewezen op en gewaarschuwd voor de uitbreidingsdrang van Groningen. In Hoogkerk en Noorddijk wisten ze allemaal wel hoe dat werkt.

En nu? Nu zeggen Gemeentebelangen en GroenLinks/D66 in de krant (DvhN) dat ze een gedeeltelijke herindeling van een deel van het Meestad gebied wel zien zitten. GroenLinks/D66 blijft daarbij consequent hameren op het woordje onderzoek, maar feitelijk gezien maakt dat natuurlijk weinig uit. Verbazing was er niet alleen in de raad van Slochteren. Ook in Groningen werd er achter de oren gekrabd, was er in Slochteren nu serieus een deel van de raad dat grondgebied af wilde staan? Ja, al werd en in de raad met allerlei woordspelletjes wel erg om heen gedraaid.

Waarom we daar als ChristenUnie niets in (gedeeltelijke) herindeling zien? Simpel omdat het probleem voor Meerstad er niet kleiner van wordt. We blijven achter de plannen voor Meerstad staan en zien de noodzaak. De stad heeft gebrek aan woningen terwijl er wel vraag naar is. Cijfers wijzen uit dat de stad groeit.

Ook het argument dat we geen zeggenschap houden is natuurlijk niet aan de orde. De gemeente Groningen zal de taken van bureau Meerstad verder uitvoeren. Daarmee verandert er feitelijk dus niets. Slochteren is voor drie miljoen euro wel van de enorme garantstelling van 100 miljoen af. Dat was de molensteen die zwaar drukte op de gemeentelijke financiën.

Wanneer we niets hadden gedaan dan was de gemeente Slochteren failliet gegaan. Dan was inderdaad het Meerstad gebied naar Groningen gegaan. En de rest van de gemeente? Volgens mij hebben we een liefhebber die ook wel eens als preferente partner wordt aangeduid.

Omdat andere partijen wel hun verantwoordelijkheid durven nemen zijn de Meestadbewoners inwoners van de gemeente Slochteren. Meer inwoners die een versterking kunnen zijn van onze bestuurskracht. Van die bestuurskracht zijn partijen in Groningen, die zich lovend uitlieten over de kracht van Slochteren, blijkbaar meer overtuigd dan Gemeentebelangen en GroenLinks/D66.  Je zult als inwoner van de gemeente Slochteren maar op één van die twee partijen hebben gestemd. Partijen die zich altijd verschuilen achter procedures en daarmee altijd wel een gelegenheid vinden om weg te duiken.

Luister naar dit onderdeel van de raadsvergadering.

Gemeenteraad

Archief > 2012 > januari