Terugblik op de Begrotingsraad.

gaswinning-en-geldvrijdag 11 november 2011 09:30

Donderdag besprak de gemeenteraad de begroting voor 2012 en de belasting- en legesverordening. In de commissie financiën was er eerder al een uitvoerige bespreking geweest.

De ChristenUnie heeft zich beperkt tot een aantal korte punten. Belangrijk voor ons is dat we als gemeenteraad tijdig worden geïnformeerd en betrokken bij de decentralisatietaken, dat zijn er nog al wat. Naast de voorbereiding op de Wet Werken naar Vermogen zijn dat de AWBZ, WMO en Jeugdzorg. Ook komt er op het gebied van veiligheid komt er de RUD. Door op tijd op de hoogte te zijn, kunnen we als fractie kaderstellend werken.
Opnieuw hebben we aandacht gevraagd voor de bibliotheken. De nieuwe suggestie van onze fractie komt er kort op neer om alle bibliotheken in de gemeente Slochteren te laten opereren onder de al bestaande samenwerking binnen het cluster van de bibliotheek Hoogezand-Slochteren. Het ontgaat ons waarom er niet binnen dit cluster wordt gekeken, en alleen geëist wordt dat er in de gemeente Slochteren één bibliotheek is die volwaardig is. We besparen daarmee ook de investeringskosten voor de bibliotheekvestiging in het dorp Slochteren. Dit zal verder worden onderzocht.

Het minimabeleid zoals we dat nu voeren is goed. Slochteren mag er trots op zijn. De regeling voor duurzame gebruiksgoederen -door de ChristenUnie in de vorige periode binnengehaald- is een goede voorziening die ook bij de aangekondigde wijzigingen van de WWB per 1-1-2012 blijft bestaan. Datzelfde geldt ook voor een andere regelingen zoals bijzondere bijstand. Artikel 35 en 51 van de eerder genoemde wet biedt gemeenten voldoende wettelijk kader. Bij de bespreking van het minimabeleid in december zijn een aantal punten voor de ChristenUnie dat ook glashelder en spijkerhard. De inkomensgrens op 110% van het minimuminkomen is wettelijk bepaald. Veel gemeenten gaan naar naar 100%, we zijn blij dat we in Slochteren ruimhartiger zijn.

De beraadslaging zelf werd op verzoek van de PvdA en daarna het CDA stilgelegd. De Partij van de Arbeid kwam met een bijzondere bijdrage over de legesverordening en wilde een aantal activiteiten apart aanslaan. Onder het mom van niet redelijk en wilde verbijzonderen. Wat de ChristenUnie betreft zijn de spelregels helder en is het schuiven daarin naast onwenselijk ook onredelijk. Want het gelijkheidsbeginsel blijft wat ons betreft voor iedereen gelijk.
Het CDA wilde de vrijwilligers ontzien en wilde een amendement dat feitelijk veel verder ging dan de vraag of een evenement wel of niet door vrijwilligers wordt georganiseerd. Als de basis is kostendekkendheid van gemeentelijke diensten geldt dat ook voor alle evenementen. Het leefbaarheidsfonds dat door het CDA als ongewenst wordt aangemerkt kan hierin een prima functie vervullen.
De motie van GroenLinks/D66 wilde een onderzoek naar mogelijk schrappen van bepalingen in de APV. Dan kan er worden volstaan met een melding. Deregulering is ook voor de ChristenUnie belangrijk en daarom onderdeel van het coalitieakkoord. Een onderzoek achten we niet nodig. Het punt heeft al voldoende aandacht. Bij de aanpassingen van de APV komt dit onderwerp opnieuw aan de orde.

Gemeenteraad

Archief > 2011 > november