Klaas Boer was raadslid van de week bij Raadslid.nu

klaas boerzaterdag 01 oktober 2016 18:00

Klaas Boer was raadslid van de week bij Raadslid.nu de belangenvereniging van raadsleden in Nederland. In het interview gaat hij in op vragen waar een raadslid mee te maken krijgt maar ook hoe het raadswerk in Slochteren wordt ervaren.

Naam:    Klaas Boer

Raadslid in de gemeente: Slochteren (plm. 15.500 inwoners)

Raadslid sinds: 2010

Partij: ChristenUnie

Hoofdberoep: Coach en Trainer voor Leidinggevenden bij Curios.Coach

De gemeenteraad is het hoogste politieke orgaan.

Beleeft u dat ook zo en wat betekent dat voor u?

In mijn eigen bewustzijn beleef ik dit wel zo, echter als ik in gesprek ben met niet-raadsleden, ziet men dit nog weleens anders.

Op welk onderwerp of thema maakt u deze raadsperiode het verschil?

In onze gemeente zijn het sociaal domein, herindeling met Hoogezand-Sappemeer en Menterwolde en de gaswinning grote thema’s. Zelf ligt mijn focus op de herindelingsvraagstukken en de gaswinning.

Hoeveel tijd besteedt u per week aan het raadswerk?

Gemiddeld is dat toch wel 16 uur per week. Dat is exclusief het werk wat ik nog heb van mijn lidmaatschap van de VNG-Commissie Raadsleden en Griffiers.

Er is kritiek op de kwaliteit van de raad en raadsleden en daarmee het aanzien van de raad. Trekt u zich die kritiek aan? (Graag met motiverende toelichting)

Als eerste is het raadslidmaatschap wettelijk ingesteld als lekenbestuur. Dus daar mogen we dan niet te kritisch zijn over het niveau. Wel ben ik van mening dat, als je eenmaal verkozen bent tot raadslid, je een verplichting hebt ten opzichte van je collega raadsleden en de burgers die je mag vertegenwoordigen. Dat je zorgt dat je in besluitvormingsprocessen en discussies goed op de hoogte bent waarover besluiten genomen worden. Dus starten als leek: ja. Spreken als leek: nee.

Nogal wat raadsleden dreigen of overwegen te stoppen als raadslid vanwege bedreigingen, intimidatie en agressie. Is dat voor u reden om te stoppen of juist een extra drive om door te gaan?

Het is me een keer overkomen dat ik bedreigd werd. Dit was niet te ernstig. De desbetreffende persoon stond absoluut niet in zijn recht. Hij had er moeite mee de waarheid onder ogen te zien. Sommige mensen hebben door hun emoties zichzelf nu eenmaal niet onder controle. Het is jammer, maar het gebeurt.

Raadslid.Nu vraagt aandacht voor nazorg voor raadsleden die met bedreigingen, intimidaties en geweld te maken hebben gehad. Wat mist u zelf nog of wat is nodig voor raadsleden?

De overheid draagt zorg voor haar werknemers. Ook geestelijke zorg voor raadsleden valt hieronder.

Is de rol van de raad verandert door de nieuwe taken voor zorg, ondersteuning en participatie? Zo ja, wat is er anders? Zo nee, waarom niet?

Met name aan de voorkant hebben we een hele grote exercitie gedaan om de boel goed in de grip te krijgen. Nu hebben we in principe meer grip op de zaak, hoewel de invloed niet groot is in verband met onze samenwerkingsverbanden in de provincie.

Er wordt van raadsleden verwacht dat ze deze raadsperiode aan de slag gaan met de Omgevingswet. Gaat dat lukken en wat doet u daaraan?

Aan de voorkant kan ik invloed uitoefenen door mijn lidmaatschap van de VNG-commissie Raadsleden en Griffiers. We worden geconsulteerd om het VNG-standpunt te bepalen. Voor mij is het belangrijk dat de raad hierbij in stelling gebracht wordt. Landelijk is de tendens om de invloed van de raden te beperken ten koste van de lokale autonomie.

Waar kijkt u als raadslid trots op terug?

Dat we onze raad ervan hebben kunnen overtuigen dat we de minima meer moeten ondersteunen en dat het begrip minima uitgebreider is, als de wettelijke definitie.  Wat is uw belangrijkste advies voor nieuwe raadsleden? Bereid je goed voor. Laat je scholen. Zorg in het begin ervoor dat je goed geïnformeerd bent over de lopende zaken. Laat je bijpraten door beleidsmedewerkers en wethouders en de burgemeester.

Gemeenteraden reserveren minder dan 1 procent van het gemeentelijk budget voor opleiding, onderzoek (Rekenkamer, accountant) en ondersteuning (griffie) door en voor de raad. Is er door uw raad voor opleiding, onderzoek en ondersteuning voldoende gereserveerd?

Nee, absoluut niet.

Vindt u dat de raadsvergoeding voor het raadswerk passend is? (Graag met motiverende toelichting)

In kleine gemeenten is de vergoeding te laag, zeker nu er steeds meer rijkstaken over de gemeentemuren gegooid worden.  Hoewel een lage vergoeding een garantie is, dat je gemotiveerde mensen krijgt. Naar mijn mening moet je mensen die zich zo inzetten voor de publieke zaak, ook fatsoenlijk belonen. Waar in grote steden de vergoeding redelijk op orde is, Is het in kleine gemeenten ver onder de maat.

Wat is de belangrijkste taak van de gemeenteraad: Volksvertegenwoordiging, kaders stellen of controleren en waarom?

Alle genoemde zaken zijn taken van de raad. Ik zie bij ons en andere gemeenten dat men aan de kaders stellende rol bijna niet toekomt en dat er door gebrek aan ruimte in de begrotingen ook steeds minder ruimte is voor nieuw beleid.

Wat dient er volgens u te verbeteren aan de controle en invloed van de raad op de regionale samenwerkingsverbanden van uw gemeente?

Vaak worden samenwerkingen zo georganiseerd dat de invloed van de individuele deelnemende raden te gering is. In het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomsten zou meer aandacht moeten komen voor sturingselementen voor de raden.

Raadslid.Nu, de Nederlandse Vereniging van Raadsleden, stelt zich tot doel om de positie van gemeenteraden en raadsleden sterk en krachtig te maken, onder het motto De Raad Doet Er Toe. Wat is volgens u nodig om de gemeenteraad krachtiger en relevanter te maken?

De raden zouden over het algemeen moeten kunnen profiteren van betere opleidingen. Ik bedoel hiermee dat er vanuit de landelijke overheid meer opleidingen gratis aangeboden moeten worden om raden te faciliteren. Met name de lokale partijen die prominent aanwezig zijn in de raden kunnen hiervan profiteren. En daarmee de hele raad.  Een goed introductieprogramma bij de start. Meer vrij te besteden budget binnen de gemeentebegroting.

De tijd van trap op/ trap af systematiek is al lang achterhaald, sinds de landelijke overheden steeds minder gaan doen en de lokale overheden meer.

Raadslid.Nu heeft de controlerende rol van de raad in 2016 als hoofdthema. Welke rol kunnen de inwoners bij het uitvoeren van de controlerende taak door de gemeenteraad volgens u vervullen?

Betrokkenheid van burgers is van levensbelang voor de legitimiteit in de besluitvorming. Hoewel de verkiezingsuitslag het wettelijke kader schept, is de directe input van burgers zeer belangrijk. Het zou fijn zijn als burgers zelf contact opnemen met de raadsleden, dit zien we in de praktijk te weinig gebeuren.

Stelling: ‘De gemeenteraad is de arena om politieke meningsverschillen uit te vechten’ (voor/tegen en waarom)

De raad is de arena. Hoewel we ook wel zien dat de media gebruikt wordt om het sentiment te beïnvloeden. Soms zien we ook dat de waarheid hierbij niet centraal staat. Helaas zien we dit op alle niveaus. Van landelijk tot lokaal.

Stelling: ‘De gemeenteraad geeft als hoogste bestuursorgaan het voorbeeld hoe er in de gemeente wordt omgegaan met elkaar.’ (Voor/tegen en waarom)

Ik zou wensen dat dit waar was. Bij ons in de gemeente gaat dit redelijk goed, hoewel er altijd mensen zijn die hun verantwoordelijkheid niet nemen of zich niet willen verantwoorden. Ik vind dit triest. Als je iets voor de samenleving doet, moet je je willen verantwoorden.

Wanneer is uw werk als raadslid in de gemeente geslaagd?

Mijn werk is geslaagd als er mensen zijn die een beter leven hebben door onze besluitvorming. Met name de minima, maar ook bijvoorbeeld het faciliteren van ondernemers en toename van de werkgelegenheid.

Gaat u bij de volgende raadsverkiezingen door als raadslid?

Als het mij vergund wordt wel. Uiteindelijk bepaalt de kiezer.

Reacties op 'Klaas Boer was raadslid van de week bij Raadslid.nu'

HYst
Geplaatst op: 03-05-2017 06:38 Quote
After Nike Air Sneakers her Chaussure Air Max prayers were nike mercurial soccer cleats over, Doudoune Moncler Femme Pas Cher Donna nike schuhe günstig Emilia air force one pas cher concealed herself behind the church-door, günstige nike schuhe and tried Moncler Jackets Discount Marketplace to catch Air max dam what Nike Shox discount Sale the passers-by were saying. Cheap Nike Huarache For if coach factory outlet online the Ugg Pas Cher Femme image was Jordan Sneakers For Sale willing to help Adidas Neo Discount Sale her, cheap uggs he Hogan Outlet would Ugg Pas Cher En France let Cheap Michael Kors Tote Bag her Ugg Outlet Online Store hear hogan scontate a 23 IS BACK Store word Air Max Pas Cher which Nike Pas Cher Femme would tell her Michael Kors Handbags Discount what nike sneakers to botas de futbol do.

She had not Scarpe Air Max stood there two minutes TOMS SHOES OUTLET before old Moncler Outlet Store Assunta Yeezy Black of the Cathedral steps Ugg boots Sale passed by Michael Kors with Donna Pepa and Nike Outlet Donna Tura. Nike Air Huarache For Sale And Nike Air Pas Cher she nike jordan shoes heard Assunta say in TOMS For Sale her solemn Nike Air Women voice: Cheap Air Max Trainers “That was Yeezy Shoes Discount Marketplace the year new yeezy shoes when nike sportschuhe I Nike Air 90 heard Kobe Shoes Nike ‘The Old Martyrdom’ new jordan releases for the official NHL jerseys first UGG BOOTS FOR WOMEN time.” ugg clearance Donna Emilia heard New Air Max 2017 quite distinctly. Assunta Nike Air Damen really new pandora charms said chaussures nike pas cher “The Hugo Boss Sale Old Nike Soccer Cleats Boots Martyrdom.”

Donna Emilia Pandora Official Website thought that reebok running shoes she would never reach moncler jacket sale her cheap nike air max home. It cheap uggs for women was as Nike Store if her legs Air Max 90 could not carry Adidas Originals Superstar her Jordan Schoenen fast enough, and Adidas Shoes Discount Marketplace the Nike Air Jordan 11 distance Timberland Outlet increased as[219] Nike Tn Requin Pas Cher she Nike Shox Cheap ran. When pandora beads she christian louboutin outlet finally Pandora Store Sale saw ADIDAS NMD SALE ON LINE the nfl store corner huarache sneakers of Nike Online Store the theatre with the red lanterns longchamp bags on sale under Yeezy Men the Moncler Outlet Online roof Pandora Store and Jordan Store the Chaussure Nike Air Max Pas Cher big nike shoes illustrated Cheap Air Max play-bills, toms shoes outlet she Adidas Originals Stan Smith felt Adidas Soccer Cleats Cheap as if Discount TOMS she had gone many Canada Goose Outlet miles.

When she came nike air in Michael Kors Outlet to Don pandora outlet store Antonio, TOMS OUTLET he sat zapatos de futbol nike with his Negozi Pandora big head goedkope nike air max leaning scarpe nike on his nike tn pas cher hand Nike Air Max Cheap and stared chaussure Nike homme at Nike Shoes Sale Store the table. Official Toms Shoes Outlet It vans shoe store was Michael Kors Clearance terrible converse store to Adidas Superstar see Don Ray Ban Sunglasses Online Antonio. In those last weeks canada goose jacket outlet he had begun to lose his hair; on Nike Roshe Run Sale the Coach Bags On Sale very top Vans Black Sneakers of abercrombie and fitch store his head it chaussure basket homme was Air Jordan Retro Sale so Nike Zapatos thin that Air Max Kopen the skin shone Uggs Pas Cher Soldes through. Adidas Superstar Sale Online Was it Pandora Store strange, when he Nike Factory Store was Air Max Femme in Nike Shoes Discount Marketplace such trouble? While billige nike sko she had scarpe hogan outlet been fitflops sale uk away he Nike Air Max Goedkoop had taken all his puppets out Stone Island Outlet and inspected them. Air max levně He Cheap Toms Shoes Outlet did that Jordan Shoes Air now every Discount Air Max day. He used to Boty Nike Air sit Air Max Sneakers and look at Oakley Sunglasses Cheap the newest lebron shoes puppet nike air max running shoes that played Boutique Ugg Armida. Air Nike Was she Original Ugg Boots no Doudoune Moncler Pas Cher longer womens nike air max beautiful Toms Factory Outlet and beguiling? he Descuentos Nike would ask. And he adidas outlet tried to nike air jordan pas cher polish Boost Yeezy Sale On Line up Roland’s Soccer Boots Outlet nike sword and Charlemagne’s prada outlet crown. Cheap Michael Kors Donna Doudoune Moncler Site Officiel Emilia canada goose jackets on sale saw that adidas store he zapatillas nike baratas had gilded zapatillas running the suivre un envoi emperor’s crown Nike Shoes Online again; zapatilla adidas it was for at toms sale least the fifth time. But then Moncler Sale he had stopped in Canada goose dam the midst of Cheap Toms Outlet Store his Uggs For Cheap work Ray ban sale online and had sat down to ugg factory outlet brood. He had Canada Goose Womens Coats noticed it Yeezy Boost Sale Online himself. It pandora jewelry store was not louboutin heels gilding that was ugg store lacking; retro jordans for cheap it was nike sb stefan janoski an idea.

Canada Goose Outlet
lasjb
Geplaatst op: 29-05-2017 05:08 Quote
Hot come see is a year Hyun,Nike Factory Outlet your belly ready to accept North Face Jackets Outlet the challenge of it!Michael Kors Online Two years ago Coach Factory Outlet began to hot fashion circle longchamp bags Crop Top on the abdomen line requirements are high,Michael Kors Outlet if there is no Coach Outlet abdominal muscles,Kate Spade Handbags Outlet vest line of these will appear belly meat,too difficult to control.Timberland Boots If you are Ray Ban Sunglasses still not a Tory Burch Outlet Store good enough to Cheap Asics Shoes wear the door level of Coach Outlet Store Online the exposed Michael Kors Outlet Online umbilical equipment,coach outlet Xiao Bian recommend Michael Kors Outlet Online you take home oakley sunglasses outlet shirt first try the water,Swarovski Jewelry the bottom of a knot,Polo Ralph Lauren Shirts both reached true religion outlet the desire to reveal the umbrella,kate spade outlet while not exposed Too much Over the Coach Outlet Online shortcomings of exposure,ray ban outlet online so a practical trick Michael Kors Handbags is not fast Get up!Fitflop Sandals She wore a yellow true religion jeans outlet straw hat,Michael Kor Outlet Online wearing a black Ray Ban Sunglasses Outlet leopard frame sunglasses,Polo Ralph Lauren Outlet wearing a blue and white striped shirt,Polo Ralph Lauren hand carrying Ray Ban Outlet brown handbags,ray ban sunglasses under the Longchamp Outlet dark blue skirt,Cheap Ray Ban Sunglasses foot nude Tory Burch Outlet Store flat sandals.Coach Outlet Online Lady Gaga appeared yeezy boost 350 at the airport.coach outlet online She wears pink and soft cap,wears Ray-Ban black Burberry Outlet round sunglasses,Under Armour Outlet Online wearing a white Coach Outlet star print shirt,Coach Outlet Coach Factory Outlet carrying a dark Christian Louboutin Outlet brown handbag,Giuseppe Zanotti Shoes wearing a dark Michael Kors Outlet Online blue star printing michael kors outlet paint jeans,Coach Outlet Clearance foot metal shiny boots.North Face Jackets Straight male Pandora Jewelry Tucao one of the single Timberland Outlet product there Kate Spade Handbags are Roman shoes,Cheap Oakley Outlet too neutral Ed Hardy Clothing Outlet fruit enter the north face jackets straight male eyes.Michael Kors Factory Outlet Online But with Nike Outlet Store the advent of summer,Ray Ban Sunglasses the Roman shoes Coach Outlet is still one of Converse Shoes the season's Michael Kors Bags most heavyweight sandals,tory burch shoes pointed flat shoes adidas nmd and high heels with temperament oakley sunglasses banded around,Coach Factory Outlet immediately become Ferragamo Shoes elegant and infinite.Cheap Oakley Sunglasses Another strap design Salomon Outlet will extend Oakley Sunglasses the leg Pandora Bracelets lines infinitely,Ralph Lauren Outlet the perfect Michael Kors Outlet Store height of the height,Polo Ralph Lauren Outlet Store whether it Polo Outlet is with a tuxedo or ray ban sunglasses outlet a small dress,Christian Louboutin Outlet can become a Cheap Jerseys daily with the flash in Michael Kors Factory Outlet the pan.cheap oakley outlet Jiang Shuxiang ray ban outlet Yuan Shanshan are Polo Ralph Lauren Shirts robbed of the Giuseppe Zanotti Outlet Roman shoes is Moncler Jackets Outlet this summer really Tory Burch Outlet fashionable!Michael Kors Bags Outlet Can now have a Prada Handbags similar trouble:cheap oakley sungalsses already do not need Kate Spade Handbags Outlet the most reliable true religion jeans thick winter thick coat,Tommy Hilfiger Polos but there are still warm demands.Ray Ban Sunglasses Although the chaos polo outlet when the dress,Christian Louboutin Outlet but the following Swarovski Jewelry Outlet four season style,Christian Louboutin Outlet may be able to Cheap Jordans make your season oakley outlet online dress disorderly orderly.tory burch outlet stores Yes,now Coach Outlet you need Michael Kors Outlet Online a thin coat,Coach Outlet Store and the Coach Outlet Online reason is not Coach Factory Outlet Online just that we are all on Polo Ralph Lauren Outlet the two wearing a Air Jordans Shoes whole winter coat has been Red Bottom Shoes tired to not die.Ralph Lauren Outlet The body eager Michael Kors Outlet Online to more Michael Kors Outlet light clothes,longchamp but give up the warmth,winter coat tory burch sale minus the Oakley Sunglasses Outlet burden thin coach outlet store coat is almost nike shoes perfect solution.Michael Kors Outlet Because it is the north face outlet seasonal season,Converse Outlet the weather Cheap Jordans with the old urchin like,cheap Jordan that change Air Jordans to change,Jordan Shoes so insist on wearing a doll to The North Face Outlet play the scene Ray Ban Sunglasses of the men can choose Coach Outlet a more generous Oakley Sunglasses thin cut,cheap air Jordan so hot when you Coach Outlet Store Online can always Timberland Outlet roll up the sleeve or take nike air max off In the hands are not Coach Outlet too heavy Night temperature Coach Factory Outlet can also be a little drop when Coach Outlet online the coat buttons can easily buckle,Cheap Oakley because it is loose Michael Kors Outlet Store Online version does not seem bloated.Asics Shoes In order to coach factory outlet bend shape,tory burch outlet the sleeves of the sleeves Coach Outlet so that the line is oakley outlet also possible,Louboutin Outlet but this street New Balance Shoes Outlet shooting point is to use a piece of trolley north face outlet shirt color Coach Outlet Online Store to break the Michael Kor Factory Outlet uniform impression Coach Bags Outlet of the coat.Very chic with the law,New Balance suit jacket and coach outlet pants form contrast,the north face Jackets but the coat and retro jordan shoes play with the effect of superfluous effect of the way.Adidas Yeezy Shoes You may Michael Kors Outlet Store also wish to Polo Outlet leave a mind,true religion outlet store the next time to cheap nike shoes see if there Adidas Outlet is such a coat and kate spade outlet store jacket combination.Oakley Sunglasses Chic to increase the pattern of silhouette,kate spade handbags through more or less contain nike outlet gray style with Timberland a rich and not messy image,Burberry Outlet which is to Cheap Jerseys Wholesale black and white Coach Outlet Store gray men step by Under Armour Outlet Store step try a good way to color.Tommy Hilfiger Shirts Color can be lighter,Coach Handbags Outlet if you accept the light blue water color,longchamp handbags that gray,air jordan shoes khaki can coach outlet store bring a sense of spring light;Nike Outlet and black,left to cheap true religion outlet the thick Fitflop Sandals winter coat it.Pandora Charms Is always a Prada Outlet response to Coach Factory Outlet Store the cold or warm spring Red Bottom Shoes spring coat,Polo Ralph Lauren the pursuit of excessive Oakley Sunglasses light material lost true religion jeans the role of warm.Thin wool material will be adidas nmd runner one of the Cheap Christian Louboutin best choice.Salomon Shoes Outlet Sturdy Tom Kate spade outlet online Hardy wearing Pandora Bracelet Burberry trench coat,Salvatore Ferragamo Shoes the expression is orthodox windbreaker man male Michael Kors Handbags Outlet elegance.Polo Ralph Lauren Selection and The North Face Outlet impression of adidas yeezy boost 750 different,Ray Ban Sunglasses more distinctive Kate Spade Outlet Store coat color,Ed Hardy Outlet and then with Tory Burch a strong contrast Moncler sale with the black,Nike Outlet learned it Cheap Jordans 11 Windbreaker Ray Ban outlet can also be interpreted so bold,Ray Ban Outlet Store do not fall Coach Outlet into the trap.michael kors outlet online An orthodox Coach Outlet Stores windbreaker + polo ralph lauren shirt + Michael Kors Outlet Store Online trousers Ray Ban Outlet Store workplace good boy image,Michael Kors US but because of Coach Handbags Outlet the elongated Michael Kors Handbags and more compact profile and Michael Kors Outlet more fashionable.Ray Ban Sunglasses Outlet If you are slender,Coach Outlet online try this kind of style.
Nieuw bericht