Compensatie is een eerste begin.

gasbesluitvrijdag 07 februari 2014 10:30

Gisteravond is er in de commissie BMR gesproken over het gasakkoord dat eerder dit jaar tot stand is gekomen. Dat is een begin van erkenning vanuit de overheid en de NAM. Maar we zijn er nog niet. Wat er nu ligt is korte termijn werk.

Eindelijk erkenning van verantwoordelijkheid.

Gerrit Hooikammer verwoorde, namens de ChristenUnie, de frustratie en het gevoel van machteloosheid. “Jarenlang werden mensen afgescheept met een verhalen over inklinking van veen wanneer ze schade hadden aan hun eigendommen. Een aantal boerderijen heeft al jarenlang scheuren, maar volgens de NAM had dat niets met de gaswinning te maken.” De beving bij Huizinge in 2012 heeft alles in een stroomversnelling gebracht. “Je zou bijna kunnen stellen dat dankzij die zware beving in Huizinge eindelijk het probleem echt aandacht heeft gekregen.” Het pakket dat er ligt is in een eerste aanzet voor het nemen van de verantwoordelijkheid. Vergoeden van de schade is een plicht en moet serieus en goed gebeuren. Hooikammer zou graag zien dat lokale bedrijven de schade herstellen zodat het geld ook in de regio blijft. Dit heeft een positief effect op de lokale economie. “Herstel van schade heeft overigens alleen maar zin als gebouwen aardbevingsbestendiger worden gemaakt.”

Veiligheid en herstel van vertrouwen.

Veiligheid en herstel van vertrouwen moeten voorop staan. We winnen nu meer dan 50 jaar. Bevingen zullen zich ook na de sluiting van de velden voor blijven doen. Ook dan hebben NAM en overheid een taak. We zullen hen daartoe ook moeten verplichten. Ook tien jaar is dan te beperkt.

Hooikammer: "In ons gebied mag het niet onveiliger zijn dan in de rest van Nederland. Voor de beeldvorming is het niet goed wanneer onze regio bekend staat als onveilig. Dan blijven de mensen weg en zal er zeker niet worden geïnvesteerd."

Onduidelijkheden.

Verder is het belangrijk om te weten wat er gebeurt in de rest van het veld nu een aantal putten fors minder leveren. Twee van die putten, De Paauwen en Overschild, liggen in onze gemeente. Wat de effecten zijn op de rest van het veld is onvoldoende bekend. Dat brengt extra onzekerheid met zich mee. Wetenschapper spreken elkaar soms ook tegen. Extra onderzoek is dus nodig.

Vervolg.

Komende dinsdag zijn er in de Tweede Kamer stemmingen over een aantal moties. Deze moties werden ingediend bij het woensdag gehouden 5 februari gehouden debat. Ook in de gemeenteraad van Slochteren zal de komende tijd zeker vaker over het onderwerp worden gesproken.

Reacties op 'Compensatie is een eerste begin.'

Tallien Rietema
Geplaatst op: 07-02-2014 10:56 Quote
Duidelijk verhaal, volledig mee eens.
Gerben Wiersema
Geplaatst op: 07-02-2014 19:16 Quote
Inderdaad duidelijk. Goed dat er serieuze kritiek is het optreden van NAM en de overheid. Dappere verhalen van PvdA en VVD zo vlak voor de verkiezingen. Wie trapt daar nog in. Ik ben er al wel uit op welke partij ik stem.
Nieuw bericht