Motie kleine scholen aangepast aan de actualiteit.

schoolborddonderdag 04 april 2013 14:30

Afgelopen weekend gaven de woordvoerders primair onderwijs van PvdA en VVD aan dat het plan om de opheffingsnorm naar honderd leerlingen te brengen voor deze fracties niet meer bespreekbaar is. Het maatschappelijke verzet tegen de plannen van de onderwijsraad lijkt succes te hebben gehad.

Er zijn er in veel gemeenten moties door de ChristenUnie ingediend. Dat heeft gezorgd voor een veranderd standpunt van de coalitiepartners in Den Haag. Toch blijft een duidelijk signaal nodig omdat het voorgestelde alternatief blijft zorgen voor een kaalslag.

In plaats van de opheffingsnorm wordt nu de bekostiging van basisscholen als sturingsinstrument gebruikt. Scholen met minder dan 140 leerlingen krijgen namelijk een kleine scholentoeslag. Dat lijkt op het eerste gezicht veel minder verstrekkende gevolgen te hebben maar maakt het probleem alleen maar groter omdat nu nog maar voor twee scholen in de gemeente Slochteren geldt dat zij buiten schot blijven. De gewenste samenwerking die als alternatief wordt voorgesteld gaat ook niet op omdat de scholen al samenwerken in grotere clusters. Zoals het er nu voorstaat lijkt plan 1: Kleine scholen dwingen te sluiten nu te worden opgevolgd door plan 2: Geef ze zo weinig geld dat ze moeten sluiten. Daarmee blijven de zorgen zoals beargumenteerd in de motie overeind.

De ChristenUnie heeft er voor gekozen om ook deze nieuwe actualiteit op te nemen in de motie omdat we een raadsuitspraak op plan 2 ook van belang vinden. Daarnaast blijft een uitspraak op plan 1 gewenst omdat er in het openbaar nog niet is gedebatteerd op dat onderdeel en standpuntbepaling van de fracties helemaal nog niet zo zeker lijkt.

Uit contacten met verschillende vertegenwoordigers van verenigingen en belangenorganisaties blijkt dat er brede steun en waardering is voor het initiatief van de ChristenUnie om op de bres te springen voor kleine scholen.

03042013 motie kleine scholen38,7 kBapplication/pdfdownload
Commissie

Reacties op 'Motie kleine scholen aangepast aan de actualiteit.'

Potyha
Geplaatst op: 12-03-2024 02:59 Quote
Toch blijft een duidelijk signaal nodig omdat het voorgestelde alternatief blijft zorgen voor een snow rider 3d kaalslag.
Geplaatst op: 09-04-2024 07:09 Quote
<a href="https://www.Google.com/"> Google </a>
vreg
Geplaatst op: 13-04-2024 12:26 Quote
I would want to take this opportunity to convey my heartfelt appreciation for the outstanding quality of the article that was cited earlier. An exceptionally spectacular and thought-provoking work was produced as a result of the author's creative skills and the clever structuring of thoughts that they possessed.
dordle game
Nieuw bericht