ChristenUnie wil duidelijkheid over bestuurskosten OPOS.

opos-begroting-banmaandag 04 februari 2013 12:00

Bij de verzelfstandiging van het openbaar primair onderwijs heeft de opgerichte stichting een bruidsschat meegekregen om op termijn binnen de door het ministerie van onderwijs toegewezen lumpsum te kunnen werken.

Tot nu toe is de stichting er niet in geslaagd om de begroting sluitend te krijgen zonder een beroep op de reserve. De ChristenUnie heeft daarvan bij herhaling gezegd dat dit geen gezonde situatie is. Op het gebied van beheer, administratie en beheer moet efficienter worden gewerkt. Ook moet er gekeken worden naar een fusiepartner die de kwaliteit en beschikbaarheid van primair openbaar onderwijs in onze gemeente handhaaft.

De gepresenteerde begroting 2013 laat zien dat met name de bestuurskosten grote, niet gespecificeerde, verschillen laten zien tussen realisatie in 2011 en de begrootte bedragen in 2012 en 2013. Kostenstijgingen binnen de marge van inflatie zijn voor onze fractie verklaarbaar. Maar een ophoging van deze post met ongeveer een ton vraagt toch echt om een klip en klaar antwoord.

post  realisatie 2011  begroting 2012  begroting 2013  verschil realistatie en begroting 2013  Procentuele vermeerdering of vermindering.
4.1 Personeelslasten   € 197.973  € 259.712  € 248.399  € 50.426 + 25,47%
4.3 Huisvestingslasten   € 44.180  € 45.400  € 45.400  € 1.220 + 2,76%
4.4 Overige lasten   € 157.038  € 187.350  € 186.400  € 29.362 + 18,69%
Totaal  € 399.191  € 492.462  € 480.199  € 81.008 +

Aan onze harde voorwaarde lijkt niet voldaan.

Harde voorwaarde van de ChristenUnie fractie was een aantoonbare inzet op beheer, administratie en bestuur. Een extra inkomst die feitelijk in de onderwijskwaliteit moet worden gestoken zou als geoormerkt geld niet voor dekking van het tekort moeten worden aangewend. De stijging voor huisvestingslasten van 2,76% kan worden gezien als inflatiecorrectie. De overige stijgingen van 25,47% voor personeelslasten en 18,69% voor slecht gespecificeerde overige lasten vraagt uitleg.

Vervolg.

Beantwoording van onze vragen en opmerkingen zal schriftelijk worden gedaan.

Commissie

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht