Vol verwachting klopt ons hart.

opos-begroting-banvrijdag 04 december 2009 17:00

Het openbaar onderwijs in Slochteren is in 2008 na jaren van voorbereiding verzelfstandigd. De verantwoordelijkheid ligt bij de stichting Openbaar Primair Onderwijs Slochteren (OPOS) De gemeenteraad bespreekt alleen nog de jaarrekening en de (meerjaren)begroting.

De cijfers die OPOS presenteert in haar begroting en meerjarenperspectief zijn voor de ChristenUnie aanleiding om zorg uit te spreken. Structureel is er een tekort van een ton.

Bij de voorbereiding heeft de ChristenUnie onderzocht hoe we de financiële positie van OPOS moeten zien in vergelijking met andere schoolbesturen. Valt OPOS op een aantal punten op in vergelijking met andere besturen? Het antwoord daarop is niet zo makkelijk als het lijkt. Maar een vergelijking met zowel scholen van eenzelfde omvang in leerlingen als van plattelandsgemeenten wijst uit dat er relatief veel wordt uitgegeven aan directie en onderwijzend personeel. Opvallend is de post onderwijs ondersteuning. Voor OPOS staat die op 0% en 0 FTE. De financiële gegevens van OPOS waren op dit moment helaas nog niet of niet meer te vinden op de site van het CFI[1]. Dat probleem is in elk geval nog voor de behandeling van dit onderwerp in de raad opgelost.

De reserve van OPOS bedroeg bij de overdracht € 1,4 miljoen. Wethouder Huizing sprak van een  goede financiële reservepositie. Ook dit was volgens de wethouder, een bedrag dat hoog is in vergelijking met andere onderwijsinstellingen.  Landelijk was er in de media veel aandacht voor de financiële posities van schoolbesturen. Er wordt namelijk in den lande erg veel geld opgepot. De vermogens groeien en de investeringen dalen zo blijkt uit gegevens die op verzoek van de Algemene Onderwijsbond openbaar zijn gemaakt.[2] Op voorhand blijkt niet dat OPOS nu zoveel rijker is/was. De liquiditeit en de solvabiliteit moeten hoe dan ook goed in de gaten worden gehouden.

De ChristenUnie heeft één technische vraag gesteld. We wilden namelijk weten of het juist was dat de dotatie BAPO een factor 30 over de kop gaat of dat er misschien een nulletje teveel was genoteerd. Er was is elk geval wel doorgeteld met dit cijfer.

De ChristenUnie wil met klem benadrukken dat we volledig  vertrouwen hebben in de stichting OPOS. We hebben hier eerder nadrukkelijk over gesproken en willen dan ook met nadruk de suggestie van ons werpen dat we niet respectvol zouden zijn in de richting van het bestuur. [3] De suggestie door wethouder Huizing dat we dit niet zouden doen is dan ook onnodig.

De wethouder gaat het gesprek aan met OPOS om de uitkomsten van onderzoeksbureau OSG te bespreken. De ChristenUnie wil graag op de hoogte gehouden worden. De kwaliteit en continuering van goed onderwijs is voor ons namelijk een erg belangrijk en zwaarwegend punt. We zijn erg benieuwd naar de aangedragen oplossingen en uitwerkingen. Vol verwachting klopt ons hart!

[1] Centrale Financiën Instellingen (CFI) is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

[2] Financieel beleid basisscholen: Vermogens groeien, investeringen dalen http://www.aob.nl/i.aspx?p=a&m=doss&a=7444

[3] Zelfstandigheid is ook vertrouwen geven.

Commissie

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht