Zelfstandigheid is ook vertrouwen geven.

opos-begroting-banvrijdag 13 februari 2009 08:30

Na de verzelfstandiging van het openbaar onderwijs op 1 januari 2008, en de vorming van OPOS, heeft de gemeente ook geen invloed meer op de financiën. Er is gekozen voor een overgangsperiode waarbij de bruidschat ook een goede opstart mogelijk moet maken.

De begroting die aan de raadsleden is verstrekt moet dan ook worden gezien als een formaliteit. De wet verplicht het openbaar onderwijs namelijk nog wel de begroting aan raad en college aan te bieden. Omdat het eerdere programma 2 uit de financiële stukken is verdwenen hebben we geen sturing meer op de financiën.

Het college kan alleen bij ernstig plichtsverzuim of slecht financieel beheer ingrijpen. De komende vier jaar zal OPOS de begroting zo moeten inrichten dat zij uiteindelijk met de rijksbijdrage moet rondkomen. De zogenaamde lumpsum.

De ChristenUnie kan op basis van de begroting zien dat middelen doelmatig zijn besteed. Investeringen in goede voorzieningen, goed personeel en aandacht voor de zwakke school die er nog is binnen OPOS.

De ChristenUnie heeft ook nog een punt binnen kunnen slepen. Wethouder Huizing zal op ons voorstel in het LOB overleg (Lokaal Onderwijs Beleid) aandacht vragen voor de ideeën die er zijn om te investeren. Scholen zouden daarbij samen kunnen werken en daarmee een gunstiger prijs kunnen bedingen. Samen bereik je meer dan alleen.

Helaas hadden een aantal fracties anders naar dit stuk gekeken. Je kunt niet iets verzelfstandigen en toch een vinger in de pap willen houden. Daarmee doe je de stichting OPOS geen recht.
De ChristenUnie heeft alle vertrouwen in stichting OPOS en haar bestuur en verwacht dat ze uit zal kunnen met de vergoedingen die ze krijgt. En feliciteert hen met het aannemen van deze begroting.

Commissie

Reacties op 'Zelfstandigheid is ook vertrouwen geven.'

jiodks
Geplaatst op: 27-03-2024 08:39 Quote
It has a role in a child's cognitive growth, you can learn more entertaining facts about the world.
geometry dash lite
leona
Geplaatst op: 03-04-2024 03:06 Quote
I agree that the council's reduced oversight over finances after the privatization of public Buckshot Roulette education presents challenges.
Clara
Geplaatst op: 03-04-2024 04:44 Quote
Vertrouwen kan een fundamenteel principe zijn voor het opbouwen en behouden van onafhankelijkheid, want als er vertrouwen is in iemands capaciteiten, <a href="https://slitherio.online">slither io</a> zal een individu of organisatie meer zelfvertrouwen hebben wanneer hij uitdagingen aangaat en vooruitgang boekt. belangrijke beslissingen nemen.
Clara
Geplaatst op: 03-04-2024 04:44 Quote
Vertrouwen kan een fundamenteel principe zijn voor het opbouwen en behouden van onafhankelijkheid, want als er vertrouwen is in iemands capaciteiten, slither io zal een individu of organisatie meer zelfvertrouwen hebben wanneer hij uitdagingen aangaat en vooruitgang boekt. belangrijke beslissingen nemen.
Elijah Nelson
Geplaatst op: 11-04-2024 10:46 Quote
Dit statement lijkt een steunbetuiging mapquest aan OPA te zijn en een oproep tot respect voor hun autonomie.
Nieuw bericht