Groningen akkoord met plannen Meerstad.

potloden-topvrijdag 27 januari 2012 13:00

De gemeente Groningen neemt alle risico’s op zich van het project Meerstad. Het aantal te bouwen woningen wordt wel flink naar beneden bijgesteld: van 9100 naar 6500.

Niet onverdienstelijk

Ruim driekwart van de gemeenteraad stemde woensdag in met het voorstel van het college. De fracties van de VVD, het CDA en Student en Stad waren tegen. Uit de cijfers die het college verstrekte uit november 2011 bleek dat sinds de zomer van 2010 63 woningen en kavels zijn verkocht en 17 opties zijn genomen. Het college vindt dat gezien de marktsituatie geen onverdienstelijk resultaat.

Minder woningen
Onlangs besloten de provincie Groningen, de gemeente Slochteren en de bouwbedrijven uit het project te stappen. De gemeente Groningen bleef hierdoor de enig overgebleven partij. De gemeente heeft alle risico’s op zich genomen en de gemeenteraad schaart zich hier nu achter. Wel wordt de bouwproductie aanzienlijk teruggebracht. In 2010 was de aangenomen woningproductie nog 410 woningen per jaar. Het college vond het niet verstandig dit aantal te handhaven. In de grondexploitatie van 2011 werd daarom uitgegaan van 250 woningen per jaar. Tot en met 2015 is het aantal zelfs bijgesteld tot 100 woningen per jaar plus een financiële voorziening als dat aantal niet wordt gehaald. Daarmee wordt het totaal aantal woningen teruggebracht van 9100 naar 6500, dus bijna met 30 procent.

Risico’s
In totaal zal de gemeente Groningen 35 miljoen euro in de grondexploitatie inbrengen. Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is voor de hele looptijd gesteld op 52,5 miljoen euro. Verder komt er een marketingplan om het project meer in de aandacht van de consument te brengen. Ook werd in een motie gevraagd om met de provincie in gesprek te blijven over samenwerking om subsidies binnen te halen en een oplossing te vinden voor restrisico’s.

Grenscorrectie
Omdat een deel van de woningen op het grondgebied van Slochteren worden gebouwd en daarvoor een Gemeenschappelijke Regeling moest worden opgetuigd, leek het de partijen D66, VVD en de Stadspartij logisch dat gebied onder Gronings grondgebied zou gaan vallen. Daarvoor zou een grenscorrectie nodig zijn. De gemeente Slochteren en de provincie vonden het idee niet opportuun. Gezien de lange proceduretermijn en de geringe opbrengst zagen de partijen ervan af een motie in te dienen. Wel zal de wethouder de overweging meenemen voor de langere termijn.

VVD
De VVD stemde tegen de plannen van het college. Voor nader commentaar waren de woordvoerders van de partij donderdag niet bereikbaar. Eerder gaven de liberalen al aan niet meer te geloven in een succesvol woningbouwproject Meerstad. Zij zetten hun kaarten op ontwikkeling van het terrein van de Suikerunie. De PvdA reageerde hier onthutst op. Volgens hen plaatste de VVD zichzelf in een isolement en is het Suikerunieterrein nog lang niet geschikt voor woningbouw. De VVD vroeg in het raadsdebat om uitstel van het project, maar kreeg dus geen meerderheid achter zich. Volgens vice-fractievoorzitter Paul de Rook van D66 heeft uitstel twee nadelen. ‘Je doet dan niks voor de bewoners, waardoor de huizen in waarde dalen en het onaantrekkelijk blijft om er te wonen. Daarbij zouden de rentelasten op 8 á 10 miljoen uitkomen.’

D66

Collegepartij D66 ging na analyse van de risico’s akkoord met de plannen.: ‘De gemeente heeft veel grond aangekocht. Als de keuze is tussen stoppen en doorgaan, dan zouden we in het laatste geval 300 miljoen moeten afboeken. Bovendien laten we dan de huidige honderd bewoners in de steek door geen voorzieningen aan te leggen. Nu we doorgaan, moeten we balans zoeken in het aantal huizen dat wordt verkocht. Ik vind de huidige aannames realistisch, maar we moeten tussendoor wel kunnen bijstellen. Ik vind het verstandig dat we de exploitatie voor de komende jaren hebben afgekocht, zodat we geen grote financiële tegenvallers krijgen.’

Reacties op 'Groningen akkoord met plannen Meerstad.'

eachhabitual
Geplaatst op: 05-04-2024 04:01 Quote
It's incredibly special to communicate with parents slice master. A few weeks before the holiday, parents will get an update discussing the specifics of the holiday plans. OPOS has thereby significantly reduced the range of discussion.
Nieuw bericht